Application of the Pre-expressive Principles of Theater Anthropology to the Study of Gesture in Choral Conducting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v1i1.10

Keywords:

Body and Music, pre-expressive principles, theater anthropology, gesture, choral conducting

Abstract

Amidst the current trend towards the search for new sources to understand and expand a choral conductor’s gesture, the author recognizes Pre-expressive Principles of Theater Anthropology in the latter. In addition, the author realizes the proximity of the work of the actor and the choir conductor and the possibility of theoretical and technical exchange between Theatre and Choral Conducting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosario Elena García Barraza, Universidad Nacional de Música

    She was born in Lima and studied at the National Conservatory of Music of Peru with maestro José Antonio Gutiérrez, graduating with a degree in Choral Conducting. In addition, she has completed studies in the specialty of Musical Education. For three decades she has directed various vocational and institutional choirs. She has been a musical trainer for the National Children's Choir of Peru. She is a permanent professor at the National University of Music of Peru, in charge of the Vocal Ensemble Conducting courses.

References

Barba, E. y Savarese, N. (2010). El arte secreto del actor. Diccionario de antropología teatral. Perú: Editorial San Marcos.

Bellingham, L (2001). The development of a gestural vocabulary for choral conductors based on the movement theory of Rudolf Laban. Dissertation - for the Degree of Doctor of Musical Arts with a major in music in the graduate College. The University of Arizona. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10150/290423

Cardona, P. (1989). Los principios de la pre-expresividad según la antropología teatral. Universidad Veracruzana Revista/Tramoya, 21. Recuperado de: http://encdigital.uv.mx/bitstream/123456789/3806/2/198921P26.pdf

Centeno, E. (2005, mayo). Biomecánica y Antropología Teatral: Meyerhold y Barba. Revista de Filosofía versión impresa. Repositorio Institucional de la Universidad Veracruzana, 23 (50). Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-11712005000200004

Chávez, F. (2013). El Actor-músico: un acercamiento a la Presencia de los músicos y directores de la Orquesta Sinfónica Nacional del Perú. Tesis para optar al título de Licenciado en Ciencias y Artes de la Comunicación con mención en Artes Escénicas. Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Da Silva, M. (2003). O Ensino da Regencia Coral. Trabalho apresentado como requisito parcial para Concurso de habilitação à Livre-docencia junto à Escola de Comunicações e Artes da Universidade de Sao Paulo. Biblioteca Digital de tesis y disertaciones de la Universidad de Sao Paulo, Brasil. Recuperado de: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/27/tde-20092010-113311/publico/ecaLivreDocProfMarcoRamos.pdf

Garrigós, R. (2014). Unidades teórico-prácticas de Fundamentos de dirección musical. Recuperado de: http://rafagarrigos.com/wp-content/uploads/2014/07/Unidad-15-LA-ANACRUSA.pdf

Lizárraga, I. (2014). Análisis comparativo de la gramática corporal del mimo Etienne Decroux y el análisis del movimiento de Rudolf Laban. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de: http://www.tesisenred.net/bistream/handle10803/129324

Ordas, M., Martínez, I., Alimenti Bel, D. (2014). Claves visuales en la dirección coral. Variabilidad gestual en la comunicación de patrones temporales. La Plata: Actas de las III Jornadas de la Escuela de Música de la U. N. R. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/40576

Ordas, A. (2013, setiembre). La actividad coral como práctica de significado intersubjetiva. Boletín de SACCOM. Repositorio institucional de la UNLP, 5 (2). Recuperado de: http://hdl.handle.net/10915/41733

Ordas, M, y Blanco, M. (2013). La corporeidad y la expresión en la ejecución coral. Indicios de la identificación del cuerpo como productor de mensajes. Actas de ECCOM, 1 (2). Recuperado de: www.saccom.org.ar/actas_eccom

Perez-Aldeguer, S. (2014): El canto coral: una mirada interdisciplinar desde la educación musical. Estudios Pedagógicos, 40, 389-404. Recuperado de: http://www.scielo.cl/pdf/estped/v40n1/art23.pdf

Rodríguez, M. (2009). María Teresa Hincapié y el “actor santo”: Sacralizar lo cotidiano. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología. Pp.113-130. Recuperado de: http://redalyc.org/articulo.oa?id=81413110005

Rodríguez, R. (2013). Dirección de coro. La ciencia, la técnica, el arte, las costumbres. Andalucía: Junta de Andalucía. Consejería de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de: http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/openms/publicaciones/2013/dirección-de-coro

Scherchen (1933). El arte de dirigir la orquesta. (Trad. R. Gerhard). Barcelona: Editorial Labor.

Val, A. (2015, 13 de febrero). La expresividad en la dirección coral y su influencia sobre el coro. Coralea.Com. Actualidad oral y musical. Recuperado de: http://coralea.com/la-expresividad-en-la-direccion-coral-y-su-influencia-sobre-el-coro-por-ana-val-claraco/

Wayne, R. (2005). The effect of conducting gesture on expressive-interpretive performance of college music majors. A dissertation of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy School of Music College of Visual and Performing Arts University of South Florida. Graduate Theses and Dissertations, University of South Florida. Recuperado de: http://scholarcommons.usf.edu/etd/2885

Downloads

Published

2017-08-28

How to Cite

García Barraza, R. E. (2017). Application of the Pre-expressive Principles of Theater Anthropology to the Study of Gesture in Choral Conducting. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 1(1), 59-72. https://doi.org/10.62230/antec.v1i1.10

Similar Articles

41-50 of 147

You may also start an advanced similarity search for this article.