The Adaptation of the Mestizo Ayacuchano Wayno to the Piano. A Version by the Autodidact Pianist Oswaldo Mendieta Irrazabal
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v1i1.7Keywords:
Ayacuchano wayno, Adaptations for piano, Andean music, Piano, Traditional music, Oswaldo MendietaAbstract
This paper deals with piano adaptations of Andean folk music, specifically, the mestizo ayacuchano wayno. The wayno is the most popular genre throughout Peru, it is music, poetry and partner dance. This paper analyzes the context in which adaptations of this kind are created on the piano, an instrument assimilated to Andean music in the late nineteenth century; the specific characteristics of the musical elements in the ayacuchano style; and how Oswaldo Mendieta Irrazaval adapts these elements to the piano while adding his personal creativity.
Downloads
References
Arguedas, J. M. (1977) El Jilguero del Huascarán. En Nuestra Música Popular y sus intérpretes. Lima: Mosca Azul & Horizonte Editores.
Casas Figueroa, M. V. (2010). El piano en la música de salón. Un estudio de caso en Guadalajara de Buga, 1890-1930. Revista HISTOReLo. Revista de Historia Regional y Local, 2(3), 94-124. Medellín: Universidad Nacional de Colombia sede Medellín.
Durston, A. (2014). El teatro quechua en la ciudad de Ayacucho, Perú, 1920-1950. CORPUS, Archivos Virtuales de la Alteridad Americana, 4 (2), 2-15. Recuperado de https://corpusarchivos.revues.org/1280
D’Harcourt, R. & D’Harcourt, M. (1990). La música de los Incas y sus supervivencias. Lima: Occidental Petroleum Corporation of Perú.
González Carré, Enrique, Gutiérrez Gutiérrez, Hugo & Urrutia Ceruti, Jaime (1995). La ciudad de Huamanga. Espacio, Historia y Cultura. Huamanga: Universidad Nacional de Huamanga.
Landa Vásquez, L. (2000). Los Caminos de la Música. Tesis para optar el grado de Bachiller en Ciencias Sociales, Especialidad de Antropología, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
Lescano Pinchi, A. A. (2014). La Ejecución Pianística del Festejo desde el aprendizaje constructivista en la experiencia del pianista Ervin Cabezudo. Tesis para optar el título de Licenciado en Música, Especialidad de Educación Musical. Conservatorio Nacional de Música, Lima.
Miranda, R. & Tello, A. (2011). La música en Latinoamérica. Ciudad de México: Secretaría de Relaciones Exteriores de México.
Montoya, R., Edwin & Luis (1987). La Sangre de los Cerros. Urqukunapa Yawarnin. Antología de la Poesía quechua que se canta en el Perú. Lima: CEPES Serie Cultura Peruana.
Pinto Cárdenas, A. E. (1991). Colección de waynos mestizos ayacuchanos transcritos. [Obra inédita].
Pinto Cárdenas, A. E. (1995). Hacia una teoría aplicada al folklore peruano. Revista Identidades, (17), 67-78. Quito: Instituto Andino de Artes Populares del Convenio Andrés Bello.
Roel, J. (1990). El Wayno del Cusco. (2.a Edición) Cusco: Municipalidad del Qosqo.
Vásquez, R. E. & Vergara, A. (1990). Ranulfo, El Hombre. Lima: CEDAP.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.