Musical Iconography: New finds and perspectives on the art of escuela cusqueña of the 17th and 18th centuries

Authors

  • Bertrand Wilfredo Valenzuela Rocha Pontificia Universidad Católica del Perú

Keywords:

Musical iconography, Music chapel, Escuela cusqueña, Datation, Polychorality

Abstract

Through the study of the musical iconographic sources in the paintings of the so-called escuela cusqueña of the seventeenth and eighteenth centuries, this research exposes the various correspondences between painting and the royal practices of the musical chapels of the Peruvian viceroyalty, as well as the links of the art of this school with the surrounding reality, though and sensitivity of colonial society, beyond stereotypes and formulas derived from European art. It also demonstrates how the iconography assists to specify certain transcendental aspects, such as finding the date of the works, and highlights the importance and need to develop iconographic-musical studies since they constitute a valuable tool to unveil the history of art.

Author Biography

Bertrand Wilfredo Valenzuela Rocha, Pontificia Universidad Católica del Perú

He has a degree in Composition from the National University of Music (UNM) of Peru and has a master's degree in Art History and Curatorship from the Pontifical Catholic University of Peru (PUCP). He has researched about music in the painting of the Cusco school of the 17th and 18th centuries, seen from the field of iconography. He is a professor of Instrumental Conducting at the UNM and of the Music Specialty of the Faculty of Performing Arts of the PUCP. He has been the principal conductor and founding of the PUCP Symphony Orchestra and has directed the UNM Symphony Orchestra and the National Symphony Orchestra of Peru. His line of research is musical iconography, linked to semiotics and artistic research.

References

Baker, G. (2003). La vida musical de las doctrinas de indios del obispado del Cuzco. Revista Andina, (37), 181-205.

Baker, G. (2008). Imposing Harmony. Music and Society in Colonial Cuzco. Durham: Duke University Press.

Con clave de do (s. f.). Evolución de la viola. Recuperado de: https://viola.marketingdigital-vlc.es/historia-de-la-musica/

Fiorentino, G. (2015). Nuevos enfoques para viejos mitos historiográficos. La música policoral en Italia, España y el Nuevo Mundo. Revista de Musicología, 38(1), 249-256.

Gil, J. y Picazo, M. (2018). El violín ibérico en el Siglo de las Luces: una encrucijada marcada por una disputa estética. Diagonal: An Ibero-American Music Review, 3(2), 24-43.

Griffiths, J. (2010). Las vihuelas en la época de Isabel la Católica. Cuadernos de Música Iberoamericana, 20, 7-36. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/CMIB/article/view/59642

Grout, D. y Palisca, C. (2004). Historia de la música occidental. Volumen I. Madrid: Alianza.

Hablemos de Mitologías (s. f.). Descubre quién es Viracocha, el creador según los incas. Recuperado de: https://hablemosdemitologias.com/c-mitologia-inca/viracocha/

Instrumundo (5 de noviembre de 2012). Vihuela, vihuela de mano. Recuperado de: https://instrumundo.blogspot.com/2012/11/vihuela-vihuela-de-mano-guiterne.html

López-Calo, J. (1983). Historia de la música española. Volumen 3: Siglo XVII. Madrid: Alianza.

Perpiñá, C. (2011). Los ángeles músicos. Estudio de los tipos iconográficos de la narración evangélica. Anales de Historia del Arte, 21(número extraordinario 1), 397-411. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/ANHA/article/view/37471/36269

Perpiñá, C. (2017). Los ángeles músicos: estudio iconográfico (Tesis de doctorado). Universitat de València, Valencia, España.

Quezada, J. (2004). El legado musical del Cusco barroco. Estudio y catálogo de los manuscritos de música del seminario San Antonio Abad del Cusco. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú.

Reina, C. y Valera, C. (Rev.) (2009). Santa Biblia. Antiguo y nuevo testamento. Utah: La Iglesia de Jesucristo de los Santos de los Últimos Días. Recuperado de: https://media.ldscdn.org/pdf/lds-scriptures/holy-bible/holy-bible-spa.pdf

Roubina, E. (1999). Los instrumentos de arco en la Nueva España. Ciudad de México: Conaculta Fonca.

Salvat (1987). Musicalia. Enciclopedia y guía de la música clásica. Tomo I. Pamplona: Salvat.

Sas, A. (1971). La música en la Catedral de Lima durante el Virreinato. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Tello, A. E. (1998). Música barroca del Perú. Siglos XVII y XVIII. Lima: AFP Integra.

Valenzuela, B. (2020). La Coronación de la Virgen con Santa Rosa de Lima: la música como trascendencia a las fuentes visuales europeas en la pintura de la escuela cusqueña del siglo XVIII (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.

Vargas, R. (1951). Concilios limenses (1551-1772). Tomo I. Lima: Tipografía Peruana.

Yochumbivilcas (14 de noviembre de 2013). Conociendo el waka waqra de Chumbivilcas. Recuperado de: https://yochumbivilcas.wordpress.com/2013/11/14/conocien-do-el-waka-waqra-de-chumbivilcas/

Published

2021-12-15

How to Cite

Valenzuela Rocha, B. W. (2021). Musical Iconography: New finds and perspectives on the art of escuela cusqueña of the 17th and 18th centuries. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 5(2), 17–38. Retrieved from https://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/123

Issue

Section

Articles