The music of Alejandro Núñez Allauca

Authors

  • Marco Sadiel Cuentas Peralta Ministerio de Educación

Keywords:

Alejandro Núñez Allauca, Peruvian Composers, electronic music, concrete music, Andean music, tonal music

Abstract

This article explores the influence and contribution of Peruvian composer Alejandro Núñez Allauca to his country's contemporary music during the second half of the 20th century. Núñez Allauca, a musician from the 60s and 70s generation, began his career as an accordionist before studying cello and
composition, exploring a wide range of styles, from tonal music with Andean folklore elements to electronic and concrete music.
Three of his works are briefly analyzed: Gravitación Humana (1970), which combines electronic sounds and concrete music; Moto ornamentale e perpetuo (1970), a piano piece that reflects his experience as an accordion soloist; and Sonrisa de Jesús (1999), a work with a religious theme that incorporates rhythms and scales of Andean music.
Despite his talent and versatility, Núñez Allauca has not received adequate recognition in Peru, his music rarely performed and his scores are not commonly used in musicians' training. It is suggested that this may be due to various historical, social, and cultural factors, and arguments are offered to support the importance of Núñez Allauca's legacy for contemporary Peruvian culture.

Author Biography

Marco Sadiel Cuentas Peralta, Ministerio de Educación

Sadiel Cuentas es bachiller en composición por la Universidad Nacional de Música del Perú y magíster en gestión cultural por la Universidad de Piura. Ha escrito múltiples obras de cámara, sinfónicas, escénicas y electrónicas, entre las cuales destacan Cadenza, Introducción, Allegro (Mención Honrosa en el Concurso de Composición Orquestal del Conservatorio Nacional de Música, 2006) y Vía de la Croce (Mención honrosa en el concurso de Composición Coral de la Asociación Peruano-China y el Conservatorio Nacional de Música, 2007). Su ópera de cámara Post Mortem, con libreto de Maritza Núñez, se estrenó en diciembre de 2012. Su musical El vigilante enmascarado, con libreto de Maritza Núñez, se presentó en octubre del 2013. Su Concierto para violín y orquesta lo estrenó la Orquesta Sinfónica Nacional, dirigida por Pablo Sabat, con Carlos Johnson como solista, en febrero del 2014 en el Gran Teatro Nacional. El Ministerio de Cultura del Perú le comisionó en 2015 Tinkuy, primer cancionero multilingüe del Perú, basado en cantos tradicionales peruanos. También le encargó Cuatro cantos amazónicos el año 2017, obra estrenada por el Coro Nacional de Niños y la Orquesta Sinfónica Nacional. El mismo Ministerio le comisionó en el año 2018 la obra Cuatro cantos andinos para el Coro Nacional de Niños que también estrenó su Misa Quechua en agosto del 2022. Ha sido docente en la Universidad Científica del Sur y la Pontificia Universidad Católica del Perú. Actualmente enseña en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas y trabaja en el Ministerio de Educación del Perú. Cayambis Music Press ha publicado sus obras.

References

Born, G. (1995). Rationalizing Culture: IRCAM, Boulez, and the Institutionalization of the Musical Avant-Garde. University of California Press. https://www.ucpress.edu/book/9780520202160/rationalizing-culture

Holzmann, R. (1949). Aporte para la emancipación de la música peruana: ¿Es posible usar la escala pentáfona para la composición?. Revista de estudios musicales, 1(1), 62-80. http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3097432

Perlmutter, D. (27 de marzo de 1986). Penderecki: Universal themes, enduring music. Los Angeles Times. https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1986-03-27-ca-1100-story.html

Petrozzi, C. (2009). La música orquestal en el Perú de 1945 a 2005 : Identidades en la diversidad. [Tesis para optar el grado de doctora, Universidad de Helsinki]. http://hdl.handle.net/10138/19395

Waszak, S. (31 de marzo de 2020). Penderecki: A classical avant-gardist loved by Hollywood. The Jakarta Post. https://www.thejakartapost.com/life/2020/03/30/penderecki-aclassical-avant-gardist-loved-by-hollywood.html

Published

2023-06-28

How to Cite

Cuentas Peralta, M. S. (2023). The music of Alejandro Núñez Allauca. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 7(1), 38–48. Retrieved from https://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/176

Issue

Section

Articles