Presence of the Double Bass in the Record Production of the Peruvian Vals Criollo from 1940 to 1960
Keywords:
Peruvian music, Creole Vals, Double Bass, Discography ProductionAbstract
The objective of the present research is to identify the many factors that could have determined the inclusion of the double bass in the instrumental accompaniment of Peruvian Criolla music, namely the Peruvian waltz. By analyzing the discography production process, it is observed how the double bass has acquired a significant presence in the Criollo instrumental format.
This research addresses the musical contributions of double bassists that took part in the first recordings and presents by means of music transcriptions which instrumental devices, forms, and rhythmic-melodic patterns were used in the recording of waltzes, tools that were reshaped throughout the discography production. As a result of studying the instrument’s process of adaptation and its establishment into popular music, significant chronological data were obtained which will allow understanding of Peruvian music development at large.
References
Acosta, M. (2015). Aportes para un mapa cultural de la música popular en el Perú. Lima: Universidad San Martín de Porres.
Arroyo, E. (2012). Canción criolla e identidad peruana. Recuperado de: http://www.librosperuanos.com/autores/articulo/00000002271/Cancion-criolla-e-identidad-peruana
Borras G., & Rohner, F. (2010). Cien años de música peruana. Lima: Institut Français d’Etudes Andines & IDE. (Grabaciones Históricas 1).
Borras, G. (2012). Lima, el vals y la canción criolla (1900-1936). Lima: Institut Français d’Etudes Andines.
Donayre, J. (1955). La canción popular: Desde Montes y Manrique a los Troveros Criollos. Caretas, (97).
Espinoza, H. y Pastorino, L. (Ed.). (2007). Homenaje a la canción criolla. El Pisco es del Perú. 1 (11). Recuperado de: http://www.elpiscoesdelperu.com/boletines/oct2007/01a.htm
Ladd, J. (2016). Patrimonio Musical. La abeja: Información y opinión. Recuperado de: http://laabeja.pe/de-opini%C3%B3n/patrimonio-musical-pepe-ladd.html
Llorens, J. y Chocano, R. (2009). Celajes, florestas y secretos: Una historia del vals popular limeño. Lima: Instituto Nacional de cultura
Panamericana televisión. (19 de julio de 2012). Guitarrista criollo Carlos Hayre muere a los 80 años. Recuperado de: www.panamericana.pe/locales/110339-guitarrista-criollo-carlos-hayre-murio-80-anos
Radio Programas del Perú. (29 de octubre de 2014). Historia de la música criolla: Origen del vals y primeras grabaciones. Recuperado de: http://rpp.pe/lima/actualidad/historia-de-la-musica-criolla-origen-del-vals-y-primeras-grabaciones-noticia-738177
Romero, R. (1988). La música tradicional y popular. En La música en el Perú (pp. 257-265). Lima: Patronato popular y porvenir pro música clásica.
Sanabria, J. (2008). Creación de un método auxiliar para estudiantes de contrabajo enfocado en la música folclórica colombiana (Tesis de licenciatura). Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga, Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.