The zapateo in Afrocriolla Traditions of the Peruvian Coast: A Look at the Music
Keywords:
Zapateo music, hatajo de negritos, Afrocriolla music, Peru, music transcriptionAbstract
The present article is a musical study of the zapateo as a form of sonic production in two differentiated musical traditions from the Peruvian coast: the zapateo hatajo de negritos and the zapateo criollo. To this end, we have framed the social field of practice between the local tradition and the urban artistic spaces of Lima, recognizing the performative traits as well as differentiating elements of each case. Centrally, we propose the study of sonic-musical elements from both traditions, analyzing the instrumental guitar line and the use of a tabladillo platform in the zapateo criollo, and the violin line, voice, and bell in the hatajo de negritos. Parallel to this, we delve deeper into the distinctive musical expression of the zapateo through transcriptions focused on the performative-musical actions of the zapateador, which, from a musicological perspective, discloses the musical relations produced between the rhythmic patterns of the musical ensemble and the variety of timbres produced by executing different elements in the zapateo. Finally, through explanation of the differentiating elements of each tradition, we recognize the common aspects and expand to a discussion of an Afrocriolla practice as spread across the Peruvian coast.
References
Barnes, M. (2016) Frézier, Amédée François. En J. Pillsbury (editora), Fuentes Documentales para los Estudios Andinos 1530-1900 volumen II (1ra ed.) (pp.1132-1134). Lima: Fondo Editorial PUCP. Recuperado de: https://www.academia.edu/27199012/Frezier_Amedee_Francois_1682_1773_traducido_del_ingles_
Cartulín, J.C. (2010) Zapateo peruano. Recuperado de https://youtu.be/wJz5wiJh51o
Cano, Rose (2013). Afro-Peruvian violin in El Carmen, Chincha. Recuperado de https://youtu.be/0w_hC-0baJI
Chocano, R y Lloréns, A. (2009) Celajes, florestas y secretos. Una historia del vals popular peruano. Lima: Instituto Nacional de Cultura – INC
Perú, Diario oficial “El Peruano”. (2019) Hatajos y Pallitas. El Carmen. Recuperado de: https://www.elperuano.pe/noticia-hatajos-y-pallitas-87886.aspx
Feldman, J. (2009). Ritmos negros del Perú. Reconstruyendo la herencia musical africana. Lima: Instituto de Etnomusicología – IDE de la PUCP y el Instituto de Estudios Peruanos IEP.
Instituto de Etnomusicología – PUCP. (2020). Saberes musicales 15: Tradición y cambio en el zapateo afroperuano. Lima: Juan Felipe Miranda. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=MFyGX2UaD-4&t=1s
León, J. (2015). El desarrollo de la música afroperuana durante la segunda parte del siglo veinte. En R. Romero (Ed.) Música popular y sociedad en el Perú contemporáneo. (1ra ed.) (pp. 220-256) Lima: Instituto de Etnomusicología IDE – PUCP.
Leturia, J. y De Casas J. (2018). Origen, ritmos y controversias de la música criolla del Perú y poemas modernos. Lima: Fondo Editorial Comunicacional FEC. Recuperado de: http://repositorio.cmp.org.pe/bitstream/CMP/55/1/libro%20musica%20criolla%20para%20WEB.pdf
Miranda, Juan Felipe (2016) Contrapunto de zapateo – Perú- Antonio Vílchez y Percy Chinchilla. Recuperado de https://youtu.be/5T8QuPdvddg
Perú, Ministerio de Cultura. (2012). El hatajo para el niño. Lima: Rodrigo Chocano.
Resolución viceministerial, N° 035-2012 (7 de junio de 2012). En: Normas Legales, N°468200. Diario Oficial “El peruano”. Lima: Congreso de la República. Recuperado de: https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/declaran-patrimonio-cultural-de-la-nacion-a-las-manifestacio-resolucion-vice-ministerial-n-035-2012-vmpcic-mc-800525-1/
Sánchez, J. (directora y conductora). (2019) Saberes 24 / Danza de los negritos en Tambo de Mora. Perú: Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas. Recuperado de: https://youtu.be/pgEeIa8S314
Sas, A. (1962). La música en la Catedral de Lima durante la colonia. Revista Musical Chilena, 16 (81-82), pp. 8-53. Recuperado de: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/14868/15287
Soto. C (1995). De Cajón. El duende en la música afroperuana. Lima: Editorial Empresa Editora El Comercio.
SmithsonianFolklife (2015) The Basics: Zapateo del Carmen-Chincha. Recuperado de https://youtu.be/whOzckWJTmc
Tompkins, W. (2010) Las tradiciones musicales de los negros de la costa del Perú. (J.L Dammert y R. Paraíso, Trad.). Lima: CEMDUC – PUCP
Unesco, (2019). ‘Hatajo de Negritos’ and ‘Hatajo de Pallitas’ from the Peruvian south-central coastline. Recuperado de: https://youtu.be/VGsVGvwVsIY
Vásquez, R. (1982). La práctica musical de la población negra en el Perú. La Habana: Editorial Casa de las Américas.
Vílchez, A. (2011). El zapateo peruano. Manuscrito inédito.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.