Timba in Cuba and Peru: a comparative musical analysis between two musical bands
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v8i1.216Keywords:
Timba, Cuba, Peru, Musical analysis, Musical simplificationAbstract
The timba is a musical phenomenon of great social impact, and one which expresses the emotions and protests of a people oppressed by the economic lack that Cuba was going through. It is considered an intergenre that arises from the fusion and influence of American music such as jazz, funk, rock and Afro-Cuban rhythms. The objective of the article is to compare and clarify the differences between Cuban timba and Peruvian timba, through musical analysis between two songs by the groups NG La Banda, resident in Cuba, and Los Conquistadores de la Salsa, resident in Peru. The findings showed that the song “Fururu Farara” has a musical language of “commercial popular” influence and in the case of the song “No se puede tapar el sol” the diversity of musical resources is distinguished under the predominance of North American and Afro-Cuban music.
Downloads
References
Alcalá-Galiano, C. (2007). La improvisación en la historia de la música y de la educación: estudio comparativo de la creatividad en la música en niños de 7 a 14 años [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. Biblios-e Archivo. http://hdl.handle.net/10486/2404
Ahínama. (2011, octubre 01). Moña (música) [Publicación en foro]. WordReference. https://forum.wordreference.com/threads/mo%C3%B1a-m%C3%BAsica.2257552/
Alegría, D. (2006). Timba y tumbao, juntos y/pero no revueltos: estrategias de producción musical y gestualidad en la actual música popular bailable cubana. Revista Ensayos: Historia y teoría del arte, (11), 133-144. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49917
Aponte, E. (2022). Estrategias didácticas tecnológicas para mejorar el ritmo musical en los estudiantes del tercer grado de educación secundaria de la I.E. La Inmaculada, Bagua 2021 [Tesis de maestría, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio de Tesis USAT. http://hdl.handle.net/20.500.12423/5731
Cosamalón, J. y Rojas, J. (2020). ¡Qué cosa tan linda! Una introducción al estudio de la salsa en el Perú. Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial.
Cultura Cubana. (2020, julio 16). La timba. http://culturacubana.net/12-2-1-la-timba/
De Gorgot, E. (2015). Guía básica para entender el funk. Jot Down. https://www.jotdown.es/2015/12/guia-basica-para-entender-el-funk/#google_vignette
Delgado, B. (2017). Salsa y década de los ochenta. Apropiación, subjetividad e identidad en los participantes de la escena salsera de Bogotá [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. UVaDOC Repositorio Documental. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/25706
Delirio Habanero Rumba Bar. (2019, 10 de abril). NG LA Banda [Publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/deliriohabaneromx/photos/a.929113117290006/1193812400820075/?type=3&eid=ARD540kJS2CDKDXIydzT-gSL-CWVJHvyHj7ZIx47AQxkHHVoU9ilWSS4xEIM5z8oBloFeEQoOQ9JcC0X
Eliel Lazo. (2011, 15 de abril). Marcha son montuno o tumbao [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=rJjRXCcq4ls#:~:text=La%20marcha%2C%20son%20montuno%20o,hacen%20mover%20al%20mundo%20entero
Fernández, D. (2012). Propuestas de la simplificación de la notación musical de dos taquígrafos del Senado de la Nación Argentina. Revista Cruz de Sur, (3), 137-169. https://www.revistacruzdelsur.com.ar/Numeros_001-010/RHCZDS-00304-Fernandez_Calvo-Notacion_musical.pdf
Fabián, D. (2022). Relación entre el lenguaje musical y la interpretación del repertorio de los estudiantes de piano de la carrera profesional de música del Conservatorio Regional de Música del Norte Público “Carlos Valderrama”, 2018 [Tesis de pregrado, Conservatorio Regional de Música del Norte Público “Carlos Valderrama”]. Renati. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3311972
Funk45. (2020). ¿Qué es un estribillo en la música? Definición y ejemplos. https://funk45.com/es/que-es-un-estribillo-en-la-musica/
Gómez, J. (2017, 04 de enero). Leonardo Acosta y su otra visión de la música popular
cubana. Géneros musicales y fusión. La Jiribilla. http://www.lajiribilla.cu/leonardo-acosta-y-su-otra-vision-de-la-musica-popular-cubana-generosmusicales-y-fusion/
González, A. (2019). Coro consciente: la conciencia en el trabajo coral por medio del desarrollo del oído interno [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano. http://hdl.handle.net/10554/44201
González, N. y Casanella, L. (2020, 7 de noviembre). La timba cubana, un intergénero contemporáneo. CidMuc. Centro de Investigación y Desarrollo de la Música Cubana. https://cidmucmusicacubana.wordpress.com/2020/11/07/la-timbacubana-un-intergenero-contemporaneo/
Huron, D. (1989). Music in Advertising: An Analytic Paradigm. The Musical Quarterly, 73(4), 557-574. https://doi.org/10.1093/mq/73.4.557
León, J. (2017). Aplicación de los recursos armónicos, rítmicos, melódicos y orquestales del jazz afrocubano utilizados por Tito Puente en la década de 1950 a 1960, en composición inédita [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio Digital UCSG. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/9532
López-Cano, R. (2005, diciembre). Del barrio a la academia. Introducción al dossier sobre timba cubana. Trans. Revista Transcultural de Música, (9), 1-17. https://www.sibetrans.com/trans/articulo/165/del-barrio-a-la-academia-introduccion-aldossier-sobre-timba-cubana
López-Cano, R. (2007). El chico duro de La Habana. Agresividad, desafío y cinismo en la timba cubana. Latin American Music Review, 28(1), 24-67. https://doi.org/10.1353/lat.2007.0014
Moore, R. (1997). Nationalizing Blackness: Afrocubanismo and Artistic Revolution in Havana, 1920-1940. University of Pittsburgh Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt5vkh3b
Morales, S. (2016). Caracterización del estilo musical por fraseo [Tesis de maestría, Instituto Politécnico Nacional]. SABER. https://www.saber.cic.ipn.mx/SABERv3/Repositorios/webVerArchivo/26080/1
Navarro, C. (2017). Vera, J., y Vélez, J. (2018). Timba de altura, desde Ecuador para La Habana: Evolución del lenguaje, técnica, estilo y formato de la batería y los timbales en la timba [Tesis de pregrado, Universidad de Las Américas]. Re-UDLA. http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/6725
NG La Banda. (s.f.). Biografía NG La Banda. https://web.archive.org/web/20161012131306/http://www.nglabanda.net/es/biografias
Ocampo, D. (2020). La yuxtaposición armónico-métrica y el bajo eléctrico [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano. http://hdl.handle.net/10554/52885
Páez, A. (2021). La Timba en Cuba y en Perú: Un análisis musical comparativo de los temas “No se puede tapar el sol” de NG la Banda y “Fururu Farara” de “Los Conquistadores de la Salsa” [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/19606
Rabanal, R. (2023). Construcción del Tumbao en el Bajo Eléctrico de “Sal” Cuevas dentro del lenguaje de la Fania All Stars [Tesis de pregrado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio Académico UPC. http://hdl.handle.net/10757/660173
Ramírez, R. (2011). Generación de música con gramáticas formales [Tesis de maestría, Instituto Politécnico Nacional]. Repositorio Digital IPN. http://www.repositoriodigital.ipn.mx/handle/123456789/9241
Relatos salseros. (s.f.). Timba cubana: historia y características. https://relatossalseros.com/cultura/salsa-que-es/timba-cubana-historia-y-caracteristicas/
Sierra, J. y Casado, A. (2012). Poesía en Música: Guía didáctica para el profesor. Fundación Juan March, Departamento de Actividades Culturales. https://recursos.march.es/web/musica/jovenes/poesia-en-musica/pdf/guia-poesia-en-musica.pdf
Trigueros, J. (2022). Ritmos, arte y geometría. Revista Pensamiento Matemático, 12(1), 85-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8447537
Vega, V. (2021). Ni la lira, ni el bongó… La construcción de la Música Nueva en Cuba desde la órbita de Musicalia (1927-1946). Resonancias, 26(50), 242-247. https://doi.org/10.7764/res.2022.50.14
Vera, J., y Vélez, J. (2018). Arreglos musicales para dos pasillos ecuatorianos aplicando recursos melódicos, rítmicos y orquestales de la timba cubana [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio Digital UCSG. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11785
Vicent, C. (2020, 26 de febrero). Voicings drop 2 y 4. El blog de Carlos Vicent. https://carlosvicentblog.com/2020/02/26/voicings-drop-2-y-4/?fbclid=IwAR23xiOezWFARNz4jbWaiuSpm9IomYoMXr9VAv5F6VX46XSIUdCxJWuCW2o
Villegas, D. (2010). Individualidades armónicas – estudio sobre el concepto lidio-cromático de organización tonal [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano. http://hdl.handle.net/10554/4489
Zenet. (2019, 29 de marzo). Zenet: “En Cuba hay tantos buenos músicos por la formación que reciben allí” / Entrevistado por José Durán. Diario El Salto. https://www.elsaltodiario.com/musica/entrevista-zenet-nuevo-disco-guaperia-boleroscubanos-antiguos
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.