Music and peruanity in the 19th century Lima: Rebagliati, Alzedo and the Peruvian rhapsody

Authors

  • Daniel Kudó Tovar Pontificia Universidad Católica del Perú

Keywords:

Claudio Rebagliati, Bernardo Alzedo, Bernardo Alcedo, Peruvian rhapsody, Music hermeneutics

Abstract

Claudio Rebagliati was by far the most prominent and influential musician in the 19th century Lima; despite of this, he lagged far behind in the recognition compared to the celebrated José Bernardo Alzedo. Based on the analysis of a musical work that strongly links them, both with each other and with the cultural and political context of their time, a critical approach is offered to the characterization of these characters, and the extent to which Rebagliati was one of the architects of the canonization of Alzedo, as well the political motivations of this process. This leads to a reflection on the elusive nature of Peru and its search, two centuries after the national independence.

Author Biography

Daniel Kudó Tovar, Pontificia Universidad Católica del Perú

He is a musician, composer, music editor and musicologist. He has a bachelor's degree in composition from the National Conservatory of Music of Peru and a master's degree in Musicology from the Pontifical Catholic University of Peru. After ten years as an editor of Peruvian and Latin American music, he ventured into musical research, developing a thesis focused on the cataloging process of the musical archive of the convent of San Francisco de Lima. He is currently pursuing doctoral studies at the University of Osnabrück, Germany, where he researches the application of signal processing and data science techniques to measure similarity in large sets of musical recordings.

References

Alzedo, J. (1869). Filosofía elemental de la música o sea la exégesis de las doctrinas conducentes a su mejor inteligencia. Lima: Imprenta Liberal.

Barbacci, R. (1949). Apuntes para un diccionario biográfico musical peruano. Fénix, (6), 414-510.

Belaúnde, V. (1957). Peruanidad. Lima: Instituto Riva-Agüero.

Bellone, B. (Ed.). (1984). Presencia italiana en el Perú. Lima: Instituto Italiano di Cultura.

DeNora, T. (1995). Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna 1792-1803. Berkeley, Los Angeles y Londres: University of California Press.

Ferrero, A. (1996). Gottschalk en el Perú. Lienzo, (17), 227-235. Recuperado de: https://doi.org/10.26439/l.v0i017.3754

Garber, M. (Diciembre de 2002). Our Genius Problem. The Atlantic. Recuperado de: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2002/12/our-genius-problem/308435/

González Prada, M. (1894). Pájinas libres. París: Paul Dupont.

Herrera, J. (1862). El álbum de Ayacucho. Colección de los principales documentos de la guerra de la independencia del Perú y de los cantos y poesías relativas a ella. Lima: Aurelio Alfaro.

Holguín, O. (1999). Historia y proceso de la identidad de Perú. El proceso político-social y la creación del Estado. Araucaria, 1(1), 151-169.

Izquierdo, J. (28 de diciembre de 2019). José Manuel Izquierdo: «a nivel latinoamericano hay una conciencia de que Alzedo es probablemente el más reconocido músico del siglo XIX en la región». Entrevistador: Luis José Roncagliolo. Boletín de la Orquesta Sinfónica Nacional de Perú. Recuperado de: http://www.infoartes.pe/entrevista-jose-manuel-izquierdo-a-nivel-latinoamericano-hay-una-conciencia-de-que-alzedo-es-probablemente-el-mas-reconocido-musico-del-siglo-xix-en-la-region/

Kenneson, C. (1998). Musical Prodigies. Perilous Journeys, Remarkable Lives. Portland: Amadeus Press.

Kivy, P. (2001). The Possessor and the Possessed. Haendel, Mozart, Beethoven, and the Idea of Musical Genius. New Haven: Yale University Press.

Mariátegui, J. C. (1928). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Amauta.

Marshall, R. (2019). Bach and Mozart. Essays on the Enigma of Genius. Rochester: University of Rochester Press.

McPherson, G. (Ed.). (2016). Musical Prodigies. Interpretations from Psychology, Education, Musicology, and Ethnomusicology. Oxford: Oxford University Press.

Moreno, S. (2021). La identidad nacional peruana, doscientos años después. Discusión del Informe Especial del Instituto de Estudios Peruanos sobre Peruanidad y el Bicentenario (2019) desde una perspectiva semiótica. Argumentos, 2(1), 55-78. Recuperado de: https://doi.org/10.46476/ra.v2i1.83

Oblitas, M. y Rebagliati, C. (28 de julio de 2018). Un 28 de Julio. Ciento cincuenta años de la «Rapsodia peruana» de Claudio Rebagliati. Entrevista a Miguel Oblitas y Augusto Rebagliati. Entrevistador: Luis José Roncagliolo. Boletín de la Orquesta Sinfónica Nacional de Perú. Recuperado de: http://www.infoartes.pe/un-28-de-julio-ciento-cincuenta-anos-de-la-rapsodia-peruana-de-claudio-rebagliati-entrevista-a-miguel-oblitas-y-augusto-rebagliati/

Orwell, G. (1945). Animal farm. Londres: Secker and Warburg.

Palma, R. (1961). Tradiciones peruanas completas (4.ª ed.). Madrid: Aguilar.

Pons, G. (1974). Símbolos de la patria. Lima: Comisión Nacional del Sesquicentenario de la Independencia del Perú.

Portocarrero, G. (Ed.). (2014). Perspectivas sobre el nacionalismo en el Perú. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Portocarrero, G. (2015). La urgencia por decir «nosotros». Los intelectuales y la idea de nación en el Perú republicano. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Raygada, C. (1954). Historia crítica del Himno Nacional: vols. 1 y 2. Lima: J. Mejía Baca & P. L. Villanueva.

Raygada, C. (1957-1964). Guía musical del Perú. Fénix, (12) (1957), 3-77; (13) (1963), 1-82; (14) (1964), 3-95.

Rebagliati, C. (1870). Álbum sudamericano. Colección de bailes y cantos populares. Corregidos y arreglados para piano por Claudio Rebagliati. Op. 16 [Partitura]. Milán: Edoardo Sonzogno. Recuperado de: https://archive.org/details/AlbumSudamericanoClaudioRebagliati1870/

Rebagliati, C. (1900). Un 28 de Julio. Rapsodia peruana [Partitura]. (Reducción para piano a 4 manos de la obra originalmente compuesta en 1868). Lima: M. Badiola y Cía.

Rebagliati, C. (2009). Rapsodia peruana. Un 28 de julio en Lima [Partitura]. (Obra originalmente compuesta y estrenada en 1868). Fort Worth: Filarmonika Music Publishing.

Rebagliati, C. (s. f.). Rapsodia peruana. [Partitura manuscrita] (Obra originalmente compuesta y estrenada en 1868). Recuperado de: https://repositorio.cultura.gob.pe/handle/CULTURA/220

Rondón, V. e Izquierdo, J. (2009). José Bernardo Alzedo (1788-1878) o la apoteosis de un músico pardo [Manuscrito sin publicar]. Recuperado de: https://www.academia.edu/4055646/José_Bernardo_Alzedo_1788_1878_o_la_apoteósis_de_un_músico_pardo

Rondón, V. e Izquierdo, J. M. (2014). Las canciones patrióticas de José Bernardo Alzedo (1788-1878). Revista Musical Chilena, 68(222), 12-34. Recuperado de: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902014000200002

Sargent, D. (1984). Nuevos aportes sobre José Bernardo Alzedo. Revista Musical Chilena, 38(162), 5-46. Recuperado de: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/13272/13547

Schafer, R. (1977). The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. New York: Random House.

Stevenson, R. (1969). Gottschalk in Western South America. Inter-American Music Bulletin, (74), 7-16.

Tello, A. (2004). Aires nacionales en la música de América Latina como respuesta a la búsqueda de identidad. Hueso húmero, (44), 212-239.

Valdez, F. (2004). Las relaciones entre el Perú e Italia (1821-2002). Lima: Instituto de Estudios Internacionales PUCP.

Published

2021-08-14

How to Cite

Kudó Tovar, D. (2021). Music and peruanity in the 19th century Lima: Rebagliati, Alzedo and the Peruvian rhapsody. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 5(1), 43–68. Retrieved from https://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/110

Issue

Section

Articles