Composer Gerardo Guevara in Ecuadorian musical nationalism. An analysis Fiesta for piano

Authors

  • Jorge Campos Serrano Universidad de Los Hemisferios

Keywords:

Gerardo Guevara, Ecuadorian Music, Nationalism, Musical Analysis, Piano, Albazo

Abstract

The present research studies one of the musical works that is most representative of the musician Gerardo Guevara, one of the most important Ecuadorian composers of the 20th century. The first part of the paper addresses the artistic trajectory and academic formation of the composer and, above all, aims to systematize the study of different stylistic periods suggested by his fruitful musical works. The paper additionally explores his particular forms of alignment with Ecuadorian musical nationalism and diverse strategies of composition that he used to create a syncretic musical work, Fiesta in the albazo style, in which the elements of an oral musical tradition acquire a meaning distanced from localizing and folklorizing tendencies. This research shows how the composer goes beyond popular Ecuadorian genres to create a previously inaudible musical universe, in which the use of musical elements, such as pentatonicism and musical form, generate new and transcendent works in constant search of “universality.” The second part of the paper addresses the analysis of Fiesta, an albazo musical piece written for piano, that demonstrates concretely the techniques employed by the composer in relation to melodic and harmonic aspects.

Author Biography

Jorge Campos Serrano, Universidad de Los Hemisferios

Master in Musical Composition and Musicology (1992) and doctor in Musical Composition (1994) from the Tchaikovsky Conservatory of Moscow, and master in Musicology of the 20th century (2000) from the Paris IV Sorbonne University. Since 1999 he resides in Paris where he works as an associate composer at the Center d’Etudes et de Recherche Pierre Schaeffer. He has been a composer member of the Union of Composers and the Ministry of Culture of Russia, the Museum of Contemporary Art in Moscow and the Paris Orchestral Ensemble. He has published From the symphonic poem to the electronic poem (University du Littoral) and Spectral Music (University of Marne la Vallée and the Central University of Ecuador). He has been a professor of composition and electroacoustic music at the University of Marne la Vallée and the University du Littoral in France. He is currently a professor at the Central University of Ecuador (2018) and a full professor at the Universidad de Los Hemisferios (2017).

References

Adorno, T. (2003). La filosofía de la nueva música. Frankfurt am Maine: Editorial Akal.

Alarcón, A. (2017). Análisis de los tres preludios para piano del compositor Gerardo Guevara (Tesis de maestría). Universidad de Cuenca, Cuenca.

Bártok, B. (1997). Escritos sobre música popular. Buenos Aires: Editorial siglo XXI.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Bogotá: Pearson Educación.

Guevara, G, (1991). Cancionero Vamos a cantar. Quito: Corporación Editora Nacional.

Guerrero, P. (1996). Luis Gerardo Guevara Viteri: significativa contribución a la música ecuatoriana. Revista Archivo Sonoro, 4, 2-16. Quito: Departamento de Desarrollo y Difusión Musical, Corporación Musicológica Ecuatoriana CONMUSICA.

Guerrero, P. (2002). Enciclopedia de la música ecuatoriana. Quito: Departamento de Desarrollo y Difusión Musical, Corporación Musicológica Ecuatoriana CONMUSICA.

Godoy, M. (2007). Breve historia de la música del Ecuador. Quito: Departamento de Desarrollo y Difusión Musical, Corporación Musicológica Ecuatoriana CONMUSICA.

Godoy, F (2012). Catálogo y Antología de la obra Coral de Gerardo Guevara (Tesis de maestría). Universidad de Cuenca, Cuenca.

Grijalva, D. (1999). Grandes compositores ecuatorianos: Gerardo Guevara. Quito: Cámara de Comercio, Conservatorio Franz Liszt.

Herrera, E. (1995). Los acordes por cuartas. En E. Herrera, Teoría musical y armonía moderna. Barcelona: Antoni Bosch.

Lalama, R. (2011). Ancestros e Identidad. Historia Prehispánica del Ecuador (Tomo I). Guayaquil: Editorial Poligráfica.

Lovato, G. (2011). Nacionalismo musical en el Ecuador. Revista Nacional de Cultura, Letras, Artes y Ciencias del Ecuador, 15-16 (tomo 3).

Lovato, G. (2015). Gerardo Guevara “Músico de cien pueblos y de las prodigiosas capitales”. Quito: Ministerio de Cultura y Patrimonio.

Morales, F. (1962). Manual de Historia Universal Historia de América (Tomo VI). Madrid: Espasa. Calpe S.A.

Moreno, S. (1949) Música y danzas del Ecuador. Quito: Editorial Fray Jodoco Riecke

Murrieta, K. (1992). Quinientos años. Guayaquil: Fundación Pedro Vicente Maldonado.

Nattiez, J. (1987). Musicologie générale et sémiologie. París: Christian Bourgois.

Ortiz, M. (2000). La música para piano de Gerardo Guevara. Quito: Editorial Ministerio de Cultura y Patrimonio. Parker, B. (2010). Good Vibrations: The Physics of Music. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Samaniego, F. (2008). Ecuador en la memoria del mundo. Quito: Artes Gráficas Señal Impreseñal.

Stevenson, R. (1989). La música en Quito. Quito: Banco Central del Ecuador-Centro de Investigación y Cultura.

Vásconez, P. (2001). Sonidos y silencios en el tiempo: una apreciación de la música. Quito: Colegio menor San Francisco de Quito.

Vergara S. (2015). Enfoque para el abordaje de la dirección orquestal, análisis estructural e interpretativo y montaje de obras orquestales de Gerardo Guevara (Tesis de maestría). Universidad de Cuenca, Cuenca.

Viteri, S. (2017). El nacionalismo en el Ecuador. Quito: Editorial del Departamento de Difusión Cultural de la Universidad Central del Ecuador.

Published

2019-08-22

How to Cite

Campos Serrano, J. (2019). Composer Gerardo Guevara in Ecuadorian musical nationalism. An analysis Fiesta for piano. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 3(1), 43–65. Retrieved from https://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/66

Issue

Section

Articles