Spatial links. Production of sound art directed to the public space in a Latin American context
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v6i2.142Keywords:
Sound art, Creation, Public spaces, Latin America, BondingAbstract
This paper took as its object of study the sound art works oriented at public spaces in Latin America, with the objective of studying their characteristics and determining whether this type of creative expressions has the ability to preserve and promote transversal identity traits to the Latin American region, a territory of big complexity and sociocultural diversity.
For this, we proposed an analytical instrument that would allowed us to understand these productions from two angles: the link between the work and the space, classified as architectural, social and energetic, and the aesthetic approaches, which we analyze through narratives, resulting from the approach and relationship of a work with a specific site.
As a result, we were able to find creative similarities between works from different latitudes, so it was possible to determine that they maintain a general base on an identity linked to the region. Specifically, we determined that one of the main characteristics, present in the analysis, was the interest assumed by this type of works in highlighting aspects of their contexts based on social elements, either from a political proposal or from awareness about the use of its spaces.
Downloads
References
Alcaldía Cuauhtémoc. (15 de mayo del 2019). Plaza de las Tres Culturas. CDMX: Gobierno de la Ciudad de México. Recuperado de: https://alcaldiacuauhtemoc.mx/descubre/plaza-de-las-tres-culturas/#next
Allier, E. y Crenzel, E. (Coords.) (2015). Las luchas por la memoria en América Latina: Historia reciente y violencia política. CDMX: Bonilla Artigas Editores.
Archivo de Música y Arte Sonoro de la Universidad de Quilmes (S.F). Fondo BAS - Buenos Aires Sonora. Buenos Aires. Recuperado de: https://archivofvr.unq.edu.ar/index.php/buenos-aires-sonora
Augé, M. (2008). Los no lugares: Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.
Bourdieu, P. (2011). Capital cultural, escuela y espacio (2.a ed.). CDMX: SIGLO XXI Editores.
Burga, J. (1989). Del espacio a la forma (2.a ed.). Lima: CONCYTEC.
Calderón, F. (2011). Los conflictos sociales en América Latina. Lima: Fundación UNIR Bolivia.
Canal Tsonami Arte Sonoro (2018) TOCA TOCA [Archivo de video] https://www.youtube.com/watch?v=he2OEYz0Uuo&ab_channel=TsonamiArteSonorov=he2OEYz0Uuo&t=523s&ab_channel=TsonamiArteSonoro
Casas, M. (2007). Entre lo Público y lo Privado. Un espacio para la convivencia social a través de la comunicación. Razón y Palabra 12 (55) www.redalyc.org/pdf/1995/199520735004.pdf
Clarín. (29 de mayo del 2018). Plaza de Mayo: escenario de los acontecimientos históricos. Buenos Aires: Diario Clarín. Recuperado de: https://www.clarin.com/ciudades/plaza-mayo-escenario-acontecimientoshistoricos_0_BkyIPp5kQ.html
Duarte, I. (2022). Criterios creativos y funcionales del arte público. Planteamiento de modelos de gestión cultural para procesos de producción del arte sonoro en los espacios públicos latinoamericanos. (Tesis de licenciatura). Escuela Nacional de Estudios Superiores unidad Morelia, Morelia, México.
Feibert, P. (s. f.). Adventure travel on the Andean Altiplano. Recuperado de: http:// www.altiplanoandino.org/
González, M. L. (2013). Intervenciones en el Espacio Público: performance, mirada y ciudad. Revista Brasileña de Estudios de Presencia, 03(3).
Landy, L. (2007). Understanding the Art of Sound Organization. Massachusetts: MIT Press.
Liut, M. (2008). Arte sonoro para el espacio público. Condiciones para su desarrollo en la Argentina. Revista Afuera. Estudios de crítica cultural, 3(4).
Liut, M. (2009). Notas al pie de la ciudad. Arte sonoro para sitios y tiempos específicos. L.I.S. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada, 2(3), 85-99.
Mann, J. (2018). Música, arte sonoro y arte de los ruidos: el legado de Luigi Russolo. Infobae. Recuperado de: https://www.infobae.com/america/cultura-america/2018/04/15/musica-arte-sonoroy-arte-de-los-ruidos-el-legado-de-luigi-russolo/
Mata, A. (2019) La postura del artista ante los museos de arte urbano en el contexto latinoamericano. Geo-conservación, (16), 193-203, https://doi.org/10.37558/gec.v16i0
Reyes, J. (2006). Perpendicularidad entre el arte sonoro y la música en Pagani (Ed.), Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación (pp. 57–62). Buenos Aires: Universidad de Palermo. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/107_libro.pdf#page=57
Ribeiro, D. (1969). Las Américas y la civilización. Centro editor de América Latina. 87.
Ribeiro, D. (Ed.). (1979). Latinoamérica. Cuaderno de cultura latinoamericana (Vol. 6). CDMX: UNAM.
Ruiz, G. (2021). La guerra fría: causas, desarrollo y final. Recuperado de: https://sobrehistoria.com/la-guerrafria/
Roitman, M. (2017) Tiempos de oscuridad: Historia de los golpes de Estado en América Latina. CDMX: Ediciones Akal
Schroeder, F. (2016). Museum City: Improvisation and the narratives of space. Organised sound, 21 (3), 249-259. https://doi.org/10.1017/S1355771816000224
Schwab, E., & García, A. (2014). Discursos e intervenciones en torno al espacio público. Experiencias en Viena y Buenos Aires a principios del siglo XXI.Gestión y ambiente, 17 (1), 139 – 157.
Sterken, S. (2001). Towards a Space-Time Art: Iannis Xenakis’s Polytopes. Perspectives of New Music, 39 (2), 262 – 273. https://www.jstor.org/stable/833570
Tompson, S. y Davis, N. (2018). La formación histórica de la cacerolada. Madrid: Libros corrientes.
Referencias de las imágenes
Acciones/TocaToca [Fotografía]. Sitio web oficial (https://00000000.info/acciones/toca-toca/)
Buenos Aires Sonora. (2006). Fotos de Mayo, los Sonidos de La Plaza [Fotografía]. Blogger (http://buenosairessonora.blogspot.com/2006/04/fotos-de-mayo-los-sonidos-de-laplaza.html).
Oswaldo Maciá. (s/f). SCENARIO IN CONSTRUCTION, Permanent public sound sculpture, Bogotá, Colombia [Fotografía]. Sitio web oficial (https://www.oswaldomacia.com/scenario-in-construction).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.