Do you not know what it is a canon? Challenges to establish a Peruvian symphonic canon
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v7i2.203Keywords:
Peru, Orchestal Music, Musical CanonAbstract
In the description of musical canon introduced by Marcia Citron, the presence of certain features and agents is necessary for its formation. In the case of a Peruvian symphonic or orchestral musical canon, these agents and features produce challenges, some of which are not easy to overcome. This paper describes and discusses such challenges, within Citron’s model of musical canon, showing the complications to assume the task. The Peruvian symphonic canon is still in formation, at least from an academic point of view.
Downloads
References
Almenara, A. (2014). Aquí se suele confundir el rol del crítico. La Mula. https://redaccion.lamula.pe/2014/07/13/inca/alonsoalmenara/
Almenara, A. (2011). Listas. Atheodoro. https://atheodoro.wordpress.com/listas/
Barbacci, R. (1949). Apuntes para un diccionario biográfico musical peruano. Fénix, (6), pp. 414–510.
Citron, M. (1993). Gender and musical canon. Cambridge University Press.
Csikszentmihályi, M. (1988). Society, culture, and person: a systems view of creativity. En R. J. Sternberg (Ed.), The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives (pp. 325-339). Cambridge University Press.
Díaz Cobarrubias, W. (2018). No existe crítica musical en Arequipa. Diálogo con Augusto Vera Béjar. Alto de la Luna. https://altodelaluna.com/wp/2018/01/27/no-existe-critica-musical-en-arequipa/
Garrido-Lecca, C. (2001). Elegía a Machu Picchu. Abril Ediciones Musicales.
Iturriaga, E. y Estenssoro J. C. (2007). Emancipación y República: siglo XIX. En La música en el Perú (pp. 103–124). Fondo Editorial Filarmonía.
Izquierdo König, J. M. (2016). Las sinfonías de Pedro Ximénez Abrill y Tirado: Una primera aproximación. Anuario de Estudios Bolivianos y Bitbliográficos, 1(22), pp. 153–184.
Junchaya, R. (2019). Teaching music composition. Creating form in time. Unigrafia.
Latham, A. (Ed.) (2011). Criticism of music, Oxford Companion to Music. Oxford University Press. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199579037.001.0001/acref-9780199579037-e-1716;jsessionid=9232EC94BD1588D9B0970F59E709BADE
Petrozzi, C. (2009). La música orquestal peruana de 1945 a 2005. Identidades en la diversidad. [Tesis de doctorado, Universidad de Helsinki]. http://hdl.handle.net/10138/19395
Pinilla, E. (1980). Informe sobre la música en el Perú. t. IX. En Historia del Perú (pp. 363–676). Juan Mejía Baca.
Pinilla, E. (2007). La música en el siglo XX. En AAVV, La música en el Perú (pp. 125–213). Fondo Editorial Filarmonía.
Quezada Macchiavello, J. (1999). Enrique Iturriaga. En Serie Compositores peruanos del siglo XX: 2. Centro de Estudios, Investigación y Difusión de la Música Latinoamericana, PUCP.
Raygada, C. (1954). Historia crítica del Himno Nacional. Vol. II. Juan Mejía Baca.
Raygada, C. (1957). Guía musical del Perú. 1a. parte. Fénix, Revista de la Biblioteca Nacional del Perú, (12), pp. 3–77.
Raygada, C. (1963). Guía musical del Perú. 2a. parte. Fénix, Revista de la Biblioteca Nacional del Perú, (13), pp. 1–82.
Raygada, C. (1964). Guía musical del Perú. 3a. parte. Fénix, Revista de la Biblioteca Nacional del Perú, (14), pp. 36–43.
Rozas Aragón, A. (Dir.). (1985). Música cusqueña, Antología siglos XIX - XX. Comité de Servicios Integrados Turístico Culturales del Cusco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.