The “Duo–Yaraví” from the opera Ollanta by Valle–Riestra: historical, stylistic and interpretative notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.266

Keywords:

Dossier, José María Valle-Riestra, Opera Ollanta

Abstract

The work of José María Valle-Riestra (Lima, 1858–1925) has been little known or studied. Even during the composer's lifetime, he was often denied the necessary support, except for the revival of his opera Ollanta in 1920, with the full support of President Augusto B. Leguía. The year it was staged in Lima by the prestigious Italian opera companies Bracale and Salvati. This revival was a huge success, with twelve performances, as part of a long season of seventy-two performances at the Teatro Forero (now the Municipal Theater of Lima).
In our opinion, the core of the opera Ollanta is the Yaraví Duet in the second act, considering that yaraví, as a genre, was considered "national music" in the 19th century. The numerous reprints of this selection of the opera, in its original and revised versions, as well as arrangements for strings and solo piano, among other historical details, support our assertion.
In this article, we also provide a brief morpho-syntactical analysis of the Yaraví Duo, contextualizing it within the period in which it was composed. Finally, we offer some technical and interpretive suggestions regarding the piano portion of the vocal score, with the aim of contributing to the study of this opera based on this selection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alier, R. (2011). Historia de la ópera. Ediciones Robinbook.

Iturriaga, E., & Estenssoro, J. C. (1985). Emancipación y República: Siglo XIX. En C. Bolaños, J. Quezada, E. Iturriaga, J. C. Estenssoro, E. Pinilla & R. R. Romero (Eds.), La música en el Perú (pp. 286). Patronato Popular y Porvenir.

Mendívil, J. (2017). Cosa de hombres: Sobre construcciones de género en la musicología de la música de los Andes. Revista Diagonal. An Ibero–American Music Review.

Quezada Macchiavello, J. (1995). Reseña de una función interrumpida: La ópera en Lima durante el primer siglo de la República. Lienzo, (16), 131–160, Universidad de Lima.

Raygada, C. (1964). Guía musical del Perú (conclusión). Fénix. Revista de la Biblioteca Nacional del Perú, 14, 3–95. https://doi.org/10.51433/fenix–bnp.1964.n14

Rengifo, D. C. (2014). El Reestreno de la Ópera Ollanta.Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Rengifo, D. C. (2022). Nación e identidad hacia el primer centenario de la independencia del Perú: La ópera Ollanta y el resurgimiento del teatro histórico en Lima 1900–1921. Revista de Ciencias Sociales Ambos Mundos, (3), 65–73. https://doi.org/10.14198/ambos.20773

Romero, R. R. (2003). Nacionalismos y anti–indigenismos: Rodolfo Holzmann y sus aportes a una música “peruana”. Hueso Húmero 43, 77–98. Mosca Azul Editores.

Ruiz–Pacheco, L. (2024). La música como servidora del drama en la zarzuela El cóndor pasa... de Daniel Alomía Robles. Antec: Revista Peruana de Investigación Musical, 8(1), 162–184.

Tello, A. (2019). Cómo crear ópera en el Perú y no morir en el intento: Una mirada panorámica a la composición de música dramática. [Folleto anexo al programa de mano de la ópera Comediantes de Álvaro Zuñiga]. Universidad Nacional de Música.

Valle–Riestra, J. M. (ca.1901). Ollanta, 2°acto – Dúo–Yaraví. [Partitura].

Valle–Riestra, J. M. (ca.1920). Ollanta, Yaraví, para dos voces y piano. Exposición Musical, Lima.

Valle–Riestra, J. M. (1920). Ollanta, ópera en tres actos. [Manuscrito de la partitura para orquestas].

Valle–Riestra, J. M. (1920). Ollanta, ópera en tres actos. [Manuscrito de la partitura para voces y piano].

Valle–Riestra, J. M. (2004). Ollanta, ópera en tres actos. [Reducción para voz y piano de la versión de 1920]. Edición provisional de Asociación Prolírica.

Vega, Z. (2019). De la tristeza a la identidad: El yaraví peruano en las fuentes escritas de los siglos XVIII, XIX y XX. [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México].

Vega, Z. (2023). Placeres y dolores: la representación de lo nacional en el teatro lírico peruano del siglo XIX. Anuario Musical, (78), 131–150. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.07

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Hurtado Carrillo, C. (2025). The “Duo–Yaraví” from the opera Ollanta by Valle–Riestra: historical, stylistic and interpretative notes. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 9(1), 71-90. https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.266

Similar Articles

1-10 of 145

You may also start an advanced similarity search for this article.