The Argentine Folia suite. An encounter between the Hispanic legacy and Argentine folk music

Authors

  • Antonio Nicolás Tolaba Universidad Católica de Salta 
  • Leonardo Giamminola Universidad Católica de Salta 

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v4i1.87

Keywords:

Folía hispana, Argentina, composición musical, esquema armónico-melódico

Abstract

This paper presents a resignification attempt of the harmonic-melodic scheme from the folia within the musical canons of Argentine folk dances and their musical genres. It contrasts their forms and sound parameters, and it analyses of both musical's repertoire universes. This study explores historical and musicological aspects of the Hispanic folia and contextual aspects of music creation in Argentina; such as nationalism, traditionalism, and nativism. Using these elements, a musical composition in suite form is proposed. This composition unites the harmonic-melodic scheme of the Hispanic folia and the musical forms of nine argentine folk dances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Nicolás Tolaba, Universidad Católica de Salta 

    He graduated in Musical Arts with a focus on Classical Guitar from the Catholic University of Salta, School of Music. He offered concerts of “New Music for Guitar” based on research and analysis of the works and gave lectures on folklore and Argentine guitar. He has been a guest of the Salta Symphony Orchestra and a participant in the “Esteban Salas” International Early Music Festival in Havana. He develops the musical research and interpretation project Ad Libitum ensemble.

  • Leonardo Giamminola, Universidad Católica de Salta 

    He studied Musical Composition at the Faculty of Fine Arts at the National University of La Plata. He is founder of the Social Written Music Project that proposes the process of research and adaptation of Latin American music for emerging ensembles and orchestras in Argentina. He studies the Bachelor of Musical Arts with a Composition orientation at the Catholic University of Salta, School of Music.

References

Aretz, I. (1991). El folklore nacional argentino. Buenos Aires: Editorial Ricordi.

Beruti, P. (1960). Manual de danzas nativas. Buenos Aires: Edición Escolar.

[Buck K. Quintero]. (2013). Guía básica de danzas Folklóricas: Taller de danzas folklóricas argentinas. Salta: Universidad de Salta.

Buffo, R. (2017). La problemática del nacionalismo musical argentino. Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, 31.

Gombosi, O. (1940) The Cultural and Folkloristic Background of the “Folía”. Papers of the American Musicological Society. 88-95. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/43873090

Fiorentino, G. (2009). Música española del renacimiento entre tradición oral y transmisión escrita. El esquema de folía en procesos de composición e improvisación (Tesis doctoral). Universidad de Granada. España.

Hudson, R. (1980). Folia in New Grove Dictionary of Music and Musicians. Reino Unido.

Diccionario Oxford de música. (2015). (M. Kennedy et al., trad.). Barcelona: Editorial Omega.

Ludmer, J. (1988). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Pérez, R. (1999). Tradicionalismo, nativismo y proyección folklórica en la música argentina: labor y huella de los Gómez Carrillo. En Estudios y Documentos referentes a Manuel Gómez Carrillo (Veniard, J., Dir.). Recuperado de: https://esba-nqn.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/03/Perez-Bugallo-Tradicionalismo-Nativismo-y-Proyeccion-Folklorica.pdf

Plesch et al. (2008). Los caminos de la música. Jujuy: Editorial de la Universidad Nacional de Jujuy.

Pujol, S. (2013). Cien años de música argentina. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Vega, C. (1958). Bailes tradicionales argentinos. Buenos Aires: Editorial Julio Korn.

Vega, C. (2014). Acerca del origen de las danzas folklóricas argentinas. Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, 28.

Ward, J. (1954). The Folia. International Musicological Society Congress. Report of the Fifht Congress, Utrecht 1953, (pp. 415-422). Kassel: Bärenreiter

Williams, A. (1951a). Las fuentes de la originalidad en la música argentina. En Obras Completas: Estética, Crítica y Biografía, vol. 4 pp. 68-75. Buenos Aires: La Quena.

Williams, A. (1951b). Orígenes del arte musical argentino. En Obras Completas: Estética, Crítica y Biografía, vol. 4 pp. 15 – 19. Buenos Aires: La Quena.

Downloads

Published

2020-08-20

How to Cite

Tolaba, A. N., & Giamminola, L. (2020). The Argentine Folia suite. An encounter between the Hispanic legacy and Argentine folk music. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 4(1), 86-104. https://doi.org/10.62230/antec.v4i1.87

Similar Articles

61-70 of 136

You may also start an advanced similarity search for this article.