Contribution of Chalena Vásquez to Peruvian music history’s teaching for school students

Authors

  • Francisco Alonso Caro Palomino Pontificia Universidad Católica del Perú - CEMDUC

Keywords:

Chalena Vásquez, Peruvian music, music education, music history

Abstract

The present research with qualitative approach, aims to analyze the contribution of musicologist Chalena Vasquez Rodriguez to Peruvian Music History’s teaching for school students, from the perspective of cultural artistic appreciation, the cultural identity approach and the rights approach. For the study, the documentary analysis technique and the documentary analysis sheet instrument were used. The booklet History of music in Peru prepared by Chalena Vásquez for the Ministry of Education was reviewed. Contributions were found in the dimensions of cultural rights, ethnomusicology, interculturality and music education research.

Author Biography

Francisco Alonso Caro Palomino, Pontificia Universidad Católica del Perú - CEMDUC

Licenciado en educación artística, educador musical y gestor cultural. Ha sido director académico, director de investigación, docente e investigador cultural en la Escuela Nacional Superior de Folklore “José María Arguedas” (ENSFJMA) de Lima. Es asesor del Centro de Música y Danza de la Pontificia Universidad Católica del Perú (CEMDUC). Realizó producciones audiovisuales dedicadas a la música peruana, entre ellas están los documentales: Victoria para la canción criolla: Aportes de Victoria Santa Cruz a la música y danza peruana, Andrés Vargas Pinedo y su quena de la selva, Augusto Portugal Vidangos, compositor prolífico, Alejandro Sáez León criollo de antaño, Música de la diáspora africana, salvaguardia de sonidos y danzas, entre otros. Ha realizado talleres y conferencias sobre música, arte y cultura peruana en Perú, Bolivia, Chile, Francia y Bélgica. Por su labor cultural, recibió diversos reconocimientos.

References

Bolaños, C., García, F., Roel, J. y Salazar, A. (1978). Mapa de instrumentos musicales de uso popular en el Perú. Fondo Editorial del Instituto Nacional de Cultura. https://repositorio.cultura.gob.pe/handle/CULTURA/20?locale-attribute=en

Castilla, R. (2010). El papel de la etnomusicología en la educación y en la gestión de las políticas culturales. Historia Actual Online, (23), 85-97. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3671059.pdf

Durán, H. (2011). Derecho de consulta, derechos colectivos y culturales. Una aproximación conceptual. Fondo Editorial, Universidad San Martín de Porres.

Frega, A. L. y Sabanes, I. (Comp.). (2014). Música en el aula: Unidades didácticas en acción. Bonum.

Freire, P. (1999). Cartas a quien pretenda enseñar. Siglo XXI editores.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI Facultad de Psicología USMP, 9(1), 123-146. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf

Mendívil, J. y Romero, R. (2018). Prácticas musicales andinas a comienzos del siglo xxi. Anthropológica 36(40), 5-10. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6595742.pdf

Mendívil, L. y Mendívil, J. (2020). Una mirada a la educación musical en Alemania y en Perú. En S. Carabetta y D. Duarte (Comp.) Traumas latinoamericanas para una educación musical plural (pp. 43-53). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Artes. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/1483/1465/4772-1

Ministerio de Educación (2016). Currículo Nacional. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf

Ramírez, D. y Inche, J. (2004). El diseño de la investigación cualitativa. Planteamiento para la investigación. 1(1). https://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/plan_invest/n1_2004/a08.pdf

Revilla, D. (2020). El método de investigación documental. En A. Sánchez (Coord.), Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación (pp. 7-22). https://files.pucp.education/posgrado/wp-content/uploads/2021/01/15115158/libro-los-metodos-de-investigacionmaestria-2020-botones-2.pdf

Romero, R. (2017) Panorama de los estudios sobre la música andina en el Perú. En Romero, R. (Ed.) Todas las músicas: diversidad sonora y cultural en el Perú. (pp. 65-112). Instituto de Etnomusicología de la Pontificia

Universidad Católica del Perú.

Sime, L. (2021). Alcances para el desarrollo metodológico de la investigación documental. Investigación educativa: técnicas para el recojo y análisis de información. (pp. 13 - 28). Escuela Posgrado, Maestría en Educación, Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/182800/LIBRO%20INVESTIGACI%c3%93N%20final.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Tello, A. (2021) Rememorando a Chalena. Boletín Música, Casa de las Américas, (56), 76. http://casadelasamericas.org/publicaciones/boletinmusica/56/BM56COMPLETO.pdf

UNESCO. (2018). Derechos culturales y derechos humanos. Oficina de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366656

Vásquez, Ch. (2007) Historia de la música en el Perú. Ministerio de Educación. http://www.chalenavasquez.com/almacen/libros/historiamusica_ministerio.pdf

Vásquez, Ch. (2009) El arte: un derecho humano. http://www.chalenavasquez.com/almacen/ponencias/elarteunderechohumano2.pdf

Published

2023-06-28

How to Cite

Caro Palomino, F. A. (2023). Contribution of Chalena Vásquez to Peruvian music history’s teaching for school students. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 7(1), 50–72. Retrieved from https://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/177

Issue

Section

Articles