Contribution of Chalena Vásquez to Peruvian music history’s teaching for school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v7i1.177

Keywords:

Chalena Vásquez, Peruvian music, music education, music history

Abstract

The present research with qualitative approach, aims to analyze the contribution of musicologist Chalena Vasquez Rodriguez to Peruvian Music History’s teaching for school students, from the perspective of cultural artistic appreciation, the cultural identity approach and the rights approach. For the study, the documentary analysis technique and the documentary analysis sheet instrument were used. The booklet History of music in Peru prepared by Chalena Vásquez for the Ministry of Education was reviewed. Contributions were found in the dimensions of cultural rights, ethnomusicology, interculturality and music education research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Francisco Alonso Caro Palomino, Pontificia Universidad Católica del Perú - CEMDUC

    He has a degree in artistic education, he is a music educator and cultural manager. He has been academic director, research director, teacher and cultural researcher at the “José María Arguedas” National School of Folklore (ENSFJMA) in Lima. He is an advisor to the Music and Dance Center of the Pontifical Catholic University of Peru (CEMDUC). He made audiovisual productions dedicated to Peruvian music, among them the documentaries: Victory for the Creole Song: Contributions of Victoria Santa Cruz to Peruvian music and dance, Andrés Vargas Pinedo and his quena of the jungle, Augusto Portugal Vidangos, prolific composer, Alejandro Sáez León Creole of yesteryear, Music of the African diaspora, safeguarding of sounds and dances, among others. He has held workshops and conferences on Peruvian music, art and culture in Peru, Bolivia, Chile, France and Belgium. For his cultural work, he received various recognitions.

References

Bolaños, C., García, F., Roel, J. y Salazar, A. (1978). Mapa de instrumentos musicales de uso popular en el Perú. Fondo Editorial del Instituto Nacional de Cultura. https://repositorio.cultura.gob.pe/handle/CULTURA/20?locale-attribute=en

Castilla, R. (2010). El papel de la etnomusicología en la educación y en la gestión de las políticas culturales. Historia Actual Online, (23), 85-97. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3671059.pdf

Durán, H. (2011). Derecho de consulta, derechos colectivos y culturales. Una aproximación conceptual. Fondo Editorial, Universidad San Martín de Porres.

Frega, A. L. y Sabanes, I. (Comp.). (2014). Música en el aula: Unidades didácticas en acción. Bonum.

Freire, P. (1999). Cartas a quien pretenda enseñar. Siglo XXI editores.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI Facultad de Psicología USMP, 9(1), 123-146. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf

Mendívil, J. y Romero, R. (2018). Prácticas musicales andinas a comienzos del siglo xxi. Anthropológica 36(40), 5-10. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6595742.pdf

Mendívil, L. y Mendívil, J. (2020). Una mirada a la educación musical en Alemania y en Perú. En S. Carabetta y D. Duarte (Comp.) Traumas latinoamericanas para una educación musical plural (pp. 43-53). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Artes. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/1483/1465/4772-1

Ministerio de Educación (2016). Currículo Nacional. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf

Ramírez, D. y Inche, J. (2004). El diseño de la investigación cualitativa. Planteamiento para la investigación. 1(1). https://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/plan_invest/n1_2004/a08.pdf

Revilla, D. (2020). El método de investigación documental. En A. Sánchez (Coord.), Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación (pp. 7-22). https://files.pucp.education/posgrado/wp-content/uploads/2021/01/15115158/libro-los-metodos-de-investigacionmaestria-2020-botones-2.pdf

Romero, R. (2017) Panorama de los estudios sobre la música andina en el Perú. En Romero, R. (Ed.) Todas las músicas: diversidad sonora y cultural en el Perú. (pp. 65-112). Instituto de Etnomusicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Sime, L. (2021). Alcances para el desarrollo metodológico de la investigación documental. Investigación educativa: técnicas para el recojo y análisis de información. (pp. 13 - 28). Escuela Posgrado, Maestría en Educación, Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/182800/LIBRO%20INVESTIGACI%c3%93N%20final.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Tello, A. (2021) Rememorando a Chalena. Boletín Música, Casa de las Américas, (56), 76. http://casadelasamericas.org/publicaciones/boletinmusica/56/BM56COMPLETO.pdf

UNESCO. (2018). Derechos culturales y derechos humanos. Oficina de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366656

Vásquez, Ch. (2007) Historia de la música en el Perú. Ministerio de Educación. http://www.chalenavasquez.com/almacen/libros/historiamusica_ministerio.pdf

Vásquez, Ch. (2009) El arte: un derecho humano. http://www.chalenavasquez.com/almacen/ponencias/elarteunderechohumano2.pdf

Published

2023-06-28

How to Cite

Caro Palomino, F. A. (2023). Contribution of Chalena Vásquez to Peruvian music history’s teaching for school students. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 7(1), 50-72. https://doi.org/10.62230/antec.v7i1.177

Similar Articles

1-10 of 122

You may also start an advanced similarity search for this article.