The consolidation of Cueca’s urban scene in Chile and the reactivation of an old musical circuit
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v6i2.140Keywords:
Zamacueca, cueca urbana, musical circuitsAbstract
The following article proposes that in the consolidation process of the urban cueca in Santiago and Valparaíso (Chile) at the beginning of the 21st century, the disappearance of some of the oldest referents of the performance of this variant of the Chilean cueca forced the new actors and new musicians to reactivate the musical circuits of the 19th century through which this musical genre had traveled and settled in Peru and Chile.
Downloads
References
Acuña, P. (2022). Comunicación personal, 16 de octubre de 2022.
Facuse, M. y Torre, R. (2017). Músicas inmigrantes latinoamericanas en Santiago de Chile: el caso de la escena musical peruana. Revista Musical Chilena, 71/227: 11-47.
García, M. (2017). Llora, corazón. EL latido de la canción cebolla. Santiago: Catalonia / Periodismo UDP.
IOP-PUCP. (2017). Boletín 147. Estado de la Opinión Pública. Radiografía social de los gustos musicales en el Perú, Recuperado el 12 de noviembre de 2019 de http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/110428.
Jordán, L. y Rojas, A. (2009). Clandestinidades de punta y taco. Estudio sobre la creación y circulación de cuecas y música clandestina durante la dictadura militar (Chile 1973-1989). Boletín de música, Casa de las Américas n.° 24
Mena, C. (2016). Comunicación personal, 20 de agosto de 2016.
Pinto, R. Comunicación personal, 16 de octubre de 2022.
Rohner, F. (2013). Centros musicales de Lima y Callao. Prácticas sociales y musicales ‘criollas’ en la Lima contemporánea. El caso de La Catedral del Criollismo en el contexto de los centros musicales y peñas limeños. En Carlos Aguirre y Aldo Panfichi eds. Lima siglo XX. Cultura, cambio y socialización. Lima: PUCP.
Rohner, F. (2018). La Guardia Vieja. El vals criollo y la formación de la ciudadanía en las clases populares. Estrategias de representación y negociación en la formación del vals popular limeño (1885-1930). Lima: Instituto de Etnomusicología-PUCP.
Rohner, F y Contreras, M. (2020). La música criolla peruana underground: entre la localidad y la translocalidad. En Contrapuso n.° 2.
Spencer, Ch. (2015). Pego el grito en cualquier parte. Historia, tradición y performance de la cueca urbana en Santiago de Chile durante el período postdictatorial (1990-2010). Tesis doctoral. Universidad Complutense, Madrid
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.