Finally, the sounds of nineteen-century Mexico are no longer so distant: what implies listening again to the Te Deum laudamus (1835) by José Antonio Gómez?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v7i1.179

Keywords:

Mexican music, 19th Century, Te Deum, José Antonio Gómez, OSX

Abstract

The musical practice of the Mexican 19th century continues to be a pending topic in our fields of study as well as in the musical scene. Despite this, the name of José Antonio Gómez y Olguín is beginning to resound. The resurgence of this 19th century philharmonic musician is largely due to the approach and study of first-hand sources. However, even with a clearer idea of his life and work, his main legacy, his works, are still absent on our stages.
I am interested in narrating the factors that have kept at a distance a crucial period of our musical history. For example, how in 1835 a Federal Law determined a series of events that culminated in the Metropolitan Cathedral. The Cabildo decided to receive general Antonio López de Santa-Anna with a Te Deum. Then, the second organist, José Antonio Gómez proposed to write a work with soloists, choir and large orchestra according to the moment. In the early days of independent Mexico, Gómez was playing for his future within the most important church in the country and, by extension, in the secular sphere. Two hundred years later the Xalapa Symphony Orchestra performed his Te Deum laudamus with great success in September 2022. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • John G. Lazos, Investigación Independiente

    He is an independent researcher (PhD in musicology, Université de Montreal, 2010), he has focused on the search, rescue, organization, study and dissemination of musical manuscripts from independent Mexico. He considers musical sounds as fundamental aspects of identity, conduits where both aesthetic ideas and intellectual aspects intersect. He collaborates with the Répertoire International des Sources Musicales (RISM), where he has uploaded more than a thousand entries to its database.

References

[Editorial del número]. (14 de abril de 1835). El Mosquito Mexicano. https://hndm.iib.unam.mx/consulta/publicacion/visualizar/558075be7d1e63c9fea1a369?intPagina=1&tipo=publicacion&anio=1835&mes=04&dia=14

Archivo de Cabildo. (10 de enero de 1832). [Libro 72, Folios 313r-313v]. Entra por Archivo del Cabildo Catedral Metropolitano de México.

Archivo de Cabildo. (13 de junio de 1835). [Libro 73, Folios 268r-268v]. Entra por Archivo del Cabildo Catedral Metropolitano de México.

Anuncios. (16 de junio de 1835). Lima de Vulcano. https://hndm.iib.unam.mx/consulta/publicacion/visualizar/558a37157d1ed64f16d2d793?intPagina=4&tipo=pagina&palabras=lima&anio=1835&mes=06&dia=16&butIr=Ir

Cárcamo-Huechante, L. y Fernández, Á. (2010). Re-visiones críticas: Independencias, Centenarios y Bicentenarios. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 36(71), 11-26. http://hdl.handle.net/11336/56862

Consagración del Sr. Posada. Primer arzobispo de México independiente. (3 de junio de 1840). El Cosmopolita. https://repositorio.unam.mx/668964

Costeloe, M. (1993). The central republic in Mexico, 1835-1846: hombres de bien in the age of Santa Anna. Cambridge University Press.

Escobedo, M. (2019). Oportunidades y retos de la transición política: las autoridades de Zacatecas frente al cambio de régimen, 1808-1835. Rúbrica Contemporáneo, 8(15). 25-43.

Estracto de la acción de Zacatécas el 11 del corriente. (26 de mayo de 1835). El Mosquito Mexicano. https://hndm.iib.unam.mx/consulta/publicacion/visualizar/558075be7d1e63c9fea1a369?anio=1835&mes=05&dia=26&tipo=publicacion

Galván, M. (1840). Calendario de las señoritas mexicanas, para el año bisiesto de 1840, dispuesto por Mariano Galván. https://cd.dgb.uanl.mx/handle/201504211/10840

Iglesia Católica. (1904). Carta pastoral colectiva de algunos prelados mexicanos, con motivo del documento pontificio expedido motu proprio por Ntro. Smo. Padre el Sr. Pío X acerca de la música sagrada. Imprenta Guadalupana de Reyes Velasco. https://cd.dgb.uanl.mx/handle/201504211/11583

Lazos, J. (2016). José Antonio Gómez y Olguín (1805-1876) y su Catálogo musical: Un acercamiento a la práctica musical del México decimonónico. Fondo Nacional para la Cultura y las Artes de México.

Martínez, M. (2010). Bicentenarios sin pena ni gloria. Política Exterior, 24(138), 36-44.

MEX Experiencia México. (3 de octubre de 2010). Bicentenario Independencia México - Espectáculo pirotécnico y multimedia en el zócalo HD [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Jdbu_P1VGC4&ab_channel=MEXExperienciaMexico

Presidencia de México. (30 de septiembre de 2020). Presidente declara al 2021 año de la independencia y de la grandeza de México; presenta plan de conmemoraciones históricas. https://presidente.gob.mx/presidente-declara-al-2021-ano-de-la-independencia-y-de-la-grandeza-de-mexico-presenta-plan-de-conmemoraciones-historicas/

Pulido, E., y Escorza, J. (1987). La música de México, by J. Estrada. Latin American Music Review / Revista de Música Latinoamericana, 8(2), 269–292. https://doi.org/10.2307/780104

Romero, J. (1961). Verdadera historia del Himno Nacional Mexicano. Universidad Nacional Autónoma de México.

Saldívar, G. (1991). Bibliografía Mexicana de Musicología y Musicografía (Vol. 1). Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Carlos Chávez.

Sosa, F. (1884). Biografías de Mexicanos Distinguidos. Oficina Tipográfica de la Secretaría de Fomento.

Suarez y Navarro, J. (1850). Historia de México y del General Antonio López de Santa-Anna (Vol. 1). Imprenta de Ignacio Cumplido.

Terán Fuentes, M. (2018). Por un beso a Santa-Anna. La separación de Aguascalientes del Estado de Zacatecas, 1835-1846. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, 56, 77-111.

Urrutia, A. y Saldierna, G. (6 de julio de 2018). Al concluir cómputo de comicios se ratifica triunfo contundente de AMLO. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2018/07/06/politica/007n2pol

Published

2023-06-28

How to Cite

Lazos, J. G. (2023). Finally, the sounds of nineteen-century Mexico are no longer so distant: what implies listening again to the Te Deum laudamus (1835) by José Antonio Gómez?. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 7(1), 98-125. https://doi.org/10.62230/antec.v7i1.179

Similar Articles

1-10 of 159

You may also start an advanced similarity search for this article.