Music, technology and hegemony: César Bolaños and the transgressions of popular music
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v8i1.219Keywords:
Music and Technology, Electroacoustic Composition, Popular MusicAbstract
The following text presents some ideas of the composer César Bolaños, expressed in an interview and an article from the mid-70s and early 80s, respectively, which offer some keys to understand Bolaños' opposition to a hegemonic model of the use of technology in musical creation. This opens another perspective for understanding his departure from musical composition in the 70s after returning to Peru after ten years of living in Argentina, as well as the development of music with electronic media in Peru.
Downloads
References
Aibar, E. (2022). Technological imagination and innovation ideology. Artnodes, (29), 1-9. https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i29.393017
Bolaños, C. (1975). Arte y música ¿Compromiso? Conversación con Cesar Bolaños/Entrevistador: José Luna Bazo. La Crónica.
Bolaños, C. (1982). Música popular y tecnología musical. Autoeducación, Revista de educación popular, (2), 18-20.
Contreras, F. (1972). La música decide combatir. Cuba Internacional, (40), 58-63.
López, J. I. (2022). Este futuro es otro futuro: el papel del discurso social en el [sub] desarrollo de la música electrónica académica en el Perú. Universidad Nacional de Música
Mitrovic, M. (Ed.), y Miró Quesada, R. (2022). Lo popular viene del futuro. Escritos escogidos (1981-1990). La Siniestra Ensayos.
Tello, A. (2022). La Generación del 50: Vanguardia, tradición y modernidad. En J. Mendivil y R. Romero (Eds.), Identidades, liderazgos y transgresiones en la música peruana. Instituto de Etnomusicología, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Thomas, H. (2008). Estructuras cerradas vs. procesos dinámicos: Trayectorias y estilos de innovación y cambio tecnológico. En H. Thomas y A. Buch (Eds.), Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología. Editorial UNQ.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.