Conceptual Parallelism between Pictorial Impressionism and Musical Compositions by Claude Debussy:
The Case of Prelude to the Afternoon of a Faun
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v1i2.15Keywords:
Debussy, Impressionism, Elements, Prelude, AnalysisAbstract
The importance of the composition Prelude to the Afternoon of a Faun in the artistic context of its era is found in Claude Debussy’s innovations demonstrating the composer’s free spirit. In this context, the plastic arts coexisted, especially the art of painting which, given the new concepts applied by the so-called impressionist painters, produced a major impact on music. Therefore, a certain parallelism between these two arts is proposed. This research will analyze some musical aspects of the Prelude by connecting them with the esthetical, technical and conceptual features of impressionist painting.Downloads
References
Libros
Fulcher, J. (Ed.). (2001). Debussy and His World. New Jersey: Princeton University Press.
Ocampo, E. (1981). El impresionismo: pintura, literatura, música. Barcelona: Montesinos Editor.
Vuillermoz, E. (1957). Claude Debussy. Paris: René Kister.
Wenk, A. (1976). Claude Debussy and the Poets [Claude Debussy y los Poetas]. California: University of California Press.
Zamacois, J. (2003). Temas de estética y de historia de la música. Barcelona: Idea Books.
Textos en línea
Calle, R. (2007). Sobre las relaciones entre música y pintura. Aisthesis, (42), 8797. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1632/163219818007.pdf
Heinlein, F. (1962). Debussy crítico. Revista Musical Chilena, 16 (80), 6675. Recuperado de http://www.revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/13863/14143
Hernández, S. (2009). ‘Plus loin que la musique’: evocaciones plásticas en el pensamiento estético de Claude Debussy. Quintana, (8), 135145. Recuperado de https://www.academia.edu/1207438/_Plus_loin_que_la_musique_evocaciones_pl%C3%A1sticas_en_el_pensamiento_est%C3%A9tico_de_Claude_Debussy
Marías, A. (1988). El escritor Debussy. Cuenta y Razón, (33), 17. Recuperado de www.cuentayrazon.org/revista/pdf/033/Num033_016.pdf
Martínez, J. (2009). Debussy: influencias plásticas y literarias en Prélude à l’après-midi d’un faune. Revista Garoza, (9), 103114. Recuperado de https://www.google.com.pe/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjP8f3MyvUAhXD4CYKHWw_DekQFgggMAA&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F3123017.pdf&usg=AFQjCNF5PAcJeCHhZXMEpzZAzTOvJEquXQ
Mesa, R. (2014). Análisis estructural e interpretativo del Preludio a la siesta de un fauno de Claude Debussy. Tesis para optar el grado de Magister. Facultad de Artes, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/41982/1/7177807.2014.pdf
Monterroza, A & Valencia, N. (2010). La fotografía y la pintura impresionista: un caso de relación artetecnología. Trilogía, (2), 125131. Recuperado de http://itmojs.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/download/92/97
Ramírez, C. (2010). Debussy: otro camino al atonalismo. Música, cultura y pensamiento, 2 (2), 113123. Recuperado de http://www.conservatoriodeltolima.edu.co/images/revistas/MCP2/10_Debussy.pdf
Rassial, J. (2011). Le vide, le blanc, le silence et le réel: Cézanne, Mallarmé, Debussy, avec Lacan. Insistance1 (5), 3542. Recuperado de https://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=INSI_005_0035
Rosell, M. (2011). La música de Debussy y la pintura impresionista: dos artes que caminan de la mano. Una propuesta educativa. Educación Artística Revista de Investigación, 2, 181186. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4369422.pdf
Rynex, C. (2016). Arabesque and the Early Music Influence in Debussy’s Trois Chansons de Charles d’Orléans [La Arabesque y la influencia temprana en Tres Canciones de Debussy de Charles d’ Orléans]. Tesis para optar el grado de Doctor en Artes Musicales, Arizona State University, Arizona, USA. Recuperado de: https://repository.asu.edu/attachments/170739/content/Rynex_asu_0010E_15825.pdf
Partituras
Forney, K. (1995). The Norton Scores [reducción al piano] (7ª ed., vol. 2). Nueva York: s. e.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.