The harp styles of the department of Ancash: diversity and own musical heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.258

Keywords:

Andean music, Ancash, Harp

Abstract

The harp occupies a significant place in the music of the department of Ancash, and is used in several festive contexts, whether public or private. On the one hand, this region presents different styles of interpretation of the instrument, a particularity that it shares with other departments of Peru such as Ayacucho or Apurímac. On the other hand, these interpretive styles present features that distinguish them from other harp styles of the country. Employing Dale Olsen’s work (1986) as a starting point, with the help of musical examples (written and audio) and some comparisons, this article tries to provide a synthesis of the organology of the harp in the department of Ancash, its execution and the most important types of music performed with this instrument by the inhabitants of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claude Ferrier, Kalaidos University of Applied Sciences

    Estudió violín, teoría musical y composición en Italia y Suiza (Conservatorio de Lausana). Es docente de teoría musical en la Kalaidos University of Applied Sciences. Practica e investiga la música tradicional andina desde 1978, siendo intérprete del arpa peruana. Ha publicado cuatro libros con la PUCP, la UNMSM, el IFEA, la BNP y diferentes artículos en revistas especializadas como TRANS (Revista Transcultural de Música de la SIBE), la Revista Argentina de Musicología, la Revista Musical Chilena, Diagonal (UC), I Quaderni di Thule (Rivista italiana di studi americanistici) y el Boletín de la CH–EM (Sociedad Suiza de Etnomusicología).

References

Agawu, K. (2003). Representing African Music: Postcolonial Notes, Queries, Positions. Routledge.

Arce Sotelo, M. (2006). La danza de tijeras y el violín de Lucanas. Institut Français d’Études Andines (IFEA) – Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) / Instituto de Etnomusicología (IDE). https://doi.org/10.4000/books.ifea.7102

Ayestarán, L. (1965). Fétis, un precursor del criterio etnomusicológico en 1869. En C. Seeger y otros (Eds.), Primera Conferencia Interamericana de Etnomusicología: trabajos presentados (pp. 13–37). Unión Panamericana.

Bellenger, X. (2007). El espacio musical andino. Institut Français d’Études Andines (IFEA). https://doi.org/10.4000/books.ifea.5589

Bermúdez, E. (2013). The harp in the Americas (1510–2010): A historical account from minstrelsy to Ethno–rock and Web videos. En M. Pleisch (Eds.), Analizar, interpretar, hacer música. De las Cantigas de Santa María a la organología (pp. 419–462). Gourmet Musical Ediciones.

Cámara de Landa, E. (1995). Procesos de aculturación relacionados con formas musicales en el carnaval andino argentino de influencia boliviana. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 26 , 297–314.

Cámara de Landa, E. (2006). Entre Humahuaca y la Quiaca: Mestizaje e identidad en la música de un carnaval andino. Universidad de Valladolid.

Cámara de Landa, E.(2013). Entre el perfil melódico y la sucesión armónica: la persistencia de una estructura musical andina. En M. Pleisch (Ed.), Analizar, interpretar, hacer música. De las Cantigas de Santa María a la organología, 379–418. Gourmet Musical Ediciones.

Cámara de Landa, E. (2021). An Andean Musical Structure That Defies Borders. European Journal of Musicology, 20(1), 229–242. https://doi.org/10.5450/EJM.20.1.2021.229

Calvo–Manzano, R. M. (1993). El arpa en el contexto musical de Hispanoamérica y Filipinas a partir de la era del descubrimiento. Asociación Arpista Ludovico.

Clayton, M. (2003). Comparing music, comparing musicology. En M. Clayton, T. Herbert y R. Middleton (Eds.), The Cultural Study of Music: A Critical Introduction (pp.57–68). Routledge.

Civalleros, E. (2021). “Violines” tradicionales de América Latina Parte I. Argentina y Paraguay. Wayrachaki editora.

Den Otter, E. (1985). Music and dance of indians and mestizos in an Andean valley of Peru. Eburon Delft.

D’Harcourt, R. y D’Harcourt, M. (1925). La Musique des Incas et ses survivances. Geuthner.

Diestra Salinas, F. (2017). Apreciación folclórica del género musical en la provincia de Sihuas Ancash, 2016. Revista Indexada Infinitum, 7, 1–12. https://doi.org/10.51431/infinitum.v7i1.62

Diestra Salinas, F. (2022). Nivel de apreciación folclórica del poblador en la provincia de Sihuas departamento de Áncash 2019 [Tesis de segunda especialidad, Universidad José Carlos Mariátegui].

Egúsquiza Vidal, A. (1964). Relación del Folklore con el Proceso Educativo en la Provincia de Pomabamba [Tesis de licenciatura, especialidad de Castellano y LLiteratura, Universidad Mayor de San Marcos].

Ferrier, C. (2004). El arpa peruana. Biblioteca Nacional del Perú y la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Ferrier, C. (2008). Navidad en los Andes. IDE–PUCP https://www.claude–ferrier.ch/documents/NavidadenlosAndes.pdf

Ferrier, C. (2010). El huayno con arpa: Estilos globales en la nueva música popular andina.Instituto de Etnomusicología - PUCP, IFEA. https://books.openedition.org/ifea/6198?lang=es

Ferrier, C. (2012). Tejiendo tiempo y espacio: Armonías Huancas en Europa. Fondo Editorial UNMSM. https://www.claude–ferrier.ch/documents/TEJIENDO_TIEMPO_Y_ESPACIO.pdf

Guerrero, F. (1999). El arpa en Venezuela. Fundarte, Alcaldía de Caracas.

List, G. (1976). Transcripción de la música tradicional. Revista Inidef, 2, 7–13.

Mendívil, J. (2012). Wondrous Stories: el descubrimiento de la pentafonía andina y la invención de la música incaica. Resonancias, 31, 61–77. https://doi.org/10.7764/res.2012.31.9

Mendívil, J. (2017). Cosa de hombres: sobre construcciones de género en la musicología sobre la música de los Andes. Diagonal: An Ibero–American Music Review, 2(2) pp. 1-33.). https://doi.org/10.5070/D82235949

Nettl, B. (1964). Theory and method in ethnomusicology. The Free Press of Glencoe.

Nettl, B. (1973). Comparison and Comparative Method in Ethnomusicology. Anuario Interamericano de Investigación Musical Vol. 9 (pp. 148–161). University of Texas Press.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian Folk Harp Tradition: Determinants of Style: Chapter 1: Introduction. Folk Harp Journal, 53, 48.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian Folk Harp Tradition: Determinants of Style: Chapter 2: Callejón de Huaylas–Huánuco region, Part 1. Folk Harp Journal, 53, 51.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 2: Callejón de Huaylas–Huánuco region, Part 2. Folk Harp Journal, 54, 41.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 3: Mantaro region. Folk Harp Journal, 55, 55.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 4: Ayacucho region. Folk Harp Journal, 55, 57.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 5: Urubamba–Abancay region. Folk Harp Journal, 56, 57.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 6: Chancay region. Folk Harp Journal, 57, 38.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 7: Urbanized Lima region. Folk Harp Journal, 58, 47.

Olsen, D. (1986–1987). The Peruvian folk harp tradition: Determinants of style: Chapter 8: Conclusion. Folk Harp Journal, 59, 60.

Ponte Cruz, J. A. (2022). Chimayche ancashino: Origen e historia [Documento presentado al Ministerio de Cultura para el reconocimiento del Chimaychi como Patrimonio Cultural Inmaterial de la Nación].

Ponte González, A. (1945). Por la senda, breve ensayo histórico–biográfico. Imprenta Gráfica “Stylo”.

Rice, T. (1987). Toward the Remodeling of Ethnomusicology. Ethnomusicology, 31, 473–489. https://doi.org/10.2307/851667

Robles Mendoza, R. (2014). Los nuevos rostros de la música andina a través de los instrumentos musicales. Investigaciones Sociales, 11(18). https://doi.org/10.15381/is.v11i18.7086

Robles Mendoza, E. (2000). Arpas y violines en la cultura musical andina. Investigaciones Sociales, 4(6), 25–54. https://doi.org/10.15381/is.v4i6.6860

Romero, R. (2004). Identidades múltiples: Memoria, modernidad y cultura popular en el valle del Mantaro. Fondo Editorial del Congreso del Perú.

Romero, R.(2007). Andinos y tropicales: La cumbia peruana en la ciudad global. Instituto de Etnomusicología - PUCP.

Sas, A. (1962). La vida musical en la Catedral de Lima durante la Colonia. Revista Musical Chilena, 16, 81–82, 8–53.

Schechter, J. M. (1992). The indispensable harp. Kent State University Press.

Shumaq Wayta oficial. (2021, 19 de junio). HISTORIA DE ICHIC SIXTO – SHUMAQ WAYTA [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=YvMqxwgActI&ab_channel=ShumaqWaytaoficial

Stevenson, Rt. (1968). Music in Aztec and Inca Territory. University of California Press.

Stock, J. P. J. (2008). New Directions in Ethnomusicology: Seven Themes toward Disciplinary Renewal. En H. Stobart (Ed.), The New (Ethno)musicologies (pp. 188–206). The Scarecrow Press.

Stobart, H. (2008). Introduction. En H. Stobart (Ed.), The New (Ethno)musicologies (pp. 1–20). The Scarecrow Press.

Tenzer, M. (2006). Introduction: Musics of the World: Analysis, Categorization and Theory. En M. Tenzer (Ed.), Analytical Studies in World Music (pp. 1–53). Oxford University Press.

Vidal Vidal, J. W. (2010). Evocaciones: apuntes para la historia de Pomabamba – Áncash. [Sin editorial].

Wiener, C. (1880). Pérou et Bolivie, Récit de voyage. Librairie Hachette et C.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Ferrier, C. (2025). The harp styles of the department of Ancash: diversity and own musical heritage. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 9(1), 175-209. https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.258

Similar Articles

1-10 of 161

You may also start an advanced similarity search for this article.