Urban experiences of Latin American immigration in Chile: the case of hiphoppers in the city of Concepción
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.259Keywords:
Immigration, Hiphop, Concepción, ChileAbstract
The text presents a first approach to the presence of hiphop Latin American immigrants in Concepción, Chile. As part of my doctoral thesis on the contemporary development of hiphop in this city, my purpose is to explore how these immigrants are adapting and integrating socioculturally, are carrying out their artistic practices and establishing links with each other and with local hiphoppers. Conducting the field work yielded some initial ideas that are interesting to begin to understand this phenomenon. One of the aspects that I highlight is how these immigrants positively value their residence or stay in Concepción in comparison with other cities in Chile. The text realizes the differences in the experiences of immigration in the same national context based on the case of a socially situated group.
Downloads
References
Alarcón, M., Ruiz, S., Segura, C. y Vergara, G. (2017). Accesibilidad educacional desde la mirada de los inmigrantes latinoamericanos en el Gran Concepción. Revista Electrónica de Trabajo Social, 15, 9–17. https://trabajosocial.udec.cl/wp–content/uploads/2023/08/REVISTA–TS–UDEC–15–2017.pdf#page=11
Araneda, D., Flores, I. y López, C. (2017). Reconstrucción del significado de ciudadanía en la vida cotidiana de una comunidad de inmigrantes venezolanos en la ciudad de Concepción [Tesis de grado, Universidad Andrés Bello]. Repositorio UNAB. https://repositorio.unab.cl/server/api/core/bitstreams/db7c950f–9203–4fbd–909e–623703f2093d/content
Aravena, A. y Alt, A. (2012). Juventud, migración y discriminación en el Chile contemporáneo. Última Década, 36, 127–140. http://dx.doi.org/10.4067/S0718–22362012000100006
Auslander, P. (2006). Musical Personae. The Drama Review, 50, 100–119. https://doi.org/10.1162/dram.2006.50.1.100
Caba, S. y Rojas, M. (2014). Patrimonio migrante. Construcción social inclusiva e identitaria de la comunidad peruana en Santiago de Chile. Estudios Avanzados, 22, 86–115. https://www.redalyc.org/pdf/4355/435541652008.pdf
Campos, J. L. (2006). Interculturalidad, identidad y migración en la expansión de las diásporas musicales. Razón y Palabra, 49. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199520713032.pdf
Campusano, R., Contreras, C. y Mora, R. (2019). Significados que otorgan los vecinos de nacionalidad chilena y haitiana pertenecientes al territorio de Barrio Norte de la ciudad de Concepción, al reconocimiento del derecho a la participación social y comunitaria de esta comunidad de inmigrantes, bajo el concepto de dignidad humana [Tesis de grado, Universidad Andrés Bello]. Repositorio UNAB. https://repositorio.unab.cl/server/api/core/bitstreams/9a26163f–aa29–46ed–b3f3–f0c6705f6af9/content
Castillo Haeger, C. y Del Castillo Oyarzún, M. (2014). Paisaje urbano, sostenibilidad e inmigración en Santiago de Chile. Revista Líder, 24, 145–167. https://revistas.ulagos.cl/index.php/liderchile/article/view/2404
Cerda, C. (2014). La sociabilidad como proceso constructor de relaciones sociales: La experiencia vivida por los inmigrantes ecuatorianos en la comuna de Concepción [Tesis de maestría, Universidad de Concepción]. Repositorio UDEC. http://repositorio.udec.cl/bitstream/11594/1601/1/Tesis_La_Sociabilidad_como_proceso_constructor_de_relaciones_sociales.Image.Marked.pdf
Donoso, A. (2018). Ecopoesía y descolonización: el rap de Ana Tijoux. Taller de Letras, 63, 11–22. https://doi.org/10.7764/tl6311–22
Durán, C. (2020). Inserción laboral de inmigrantes profesionales de nacionalidad venezolana que han llegado a partir del año 2018 a la ciudad de Concepción en Chile [Tesis de grado, Universidad de Concepción]. Repositorio UDEC. http://repositorio.udec.cl/bitstream/11594/9660/1/Tesis%20Insercion%20laboral%20de%20inmigrantes%20profesionales%20de%20nacionalidad%20.Image.Marked.pdf
Facuse, M. y Tham, M. (2022). Los públicos de las escenas musicales migrantes: contribuciones para una sociología de la recepción. Papers, 107, 89–119. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2902
Facuse, M. y Torres, R. (2017). Músicas inmigrantes latinoamericanas en Santiago de Chile: el caso de la escena musical peruana. Revista Musical Chilena, 227, 11–47. http://dx.doi.org/10.4067/s0716–27902017000100011
Facuse, M. y Torres, R. (2018). Las músicas migrantes latinoamericanas en Chile: identidades diaspóricas y mestizajes culturales. Hallazgos, 29, 111–132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7086384 https://doi.org/10.15332/1794–3841.2018.0029.05
Fuentes, A. y Hernando, A. (2019). Caracterización estadística de la inmigración en Chile. En I. Aninat y R. Vergara (Eds.), Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 379–407). Centro de Estudios Públicos (CEP). https://www.cepchile.cl/investigacion/caracterizacion–estadistica–de–la–inmigracion–en–chile/
Gissi, N., Pinto, C. y Rodríguez, F. (2019). Inmigración reciente de colombianos y colombianas en Chile. Sociedades plurales, imaginarios sociales y estereotipos. Estudios Atacameños, 62, 127–141. http://dx.doi.org/10.22199/issn.0718–1043–2019–0011
Gómez, P. y Martínez, M. (2012). Convivencia y conflicto en contextos locales de inmigración: Articulación de espacios de sociabilidad en los barrios madrileños. Revista de Ciencias Sociales, 28, 122–145. https://www.redalyc.org/pdf/708/70824554007.pdf
Gómez, S. y Salas, E. (2015). Una aproximación al ejercicio de derechos de adolescentes inmigrantes latinoamericanos residentes en Concepción [Tesis de grado, Universidad del Biobío]. Repositorio UBB. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/2004/1/Gomez_Ramirez_Stephanie.pdf
González, R., Muñoz, E., y Mackenna, B. (2019). Como quieren en Chile al amigo cuando es forastero: Actitudes de los chilenos hacia la inmigración. En I. Aninat y R. Vergara (Eds.), Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 321–346). Centro de Estudios Públicos (CEP). https://www.cepchile.cl/investigacion/como–quieren–en–chile–al–amigo–cuando–es–forastero–actitudes–de–los–chilenos–hacia–la–inmigracion/
Joseph, H. y Ceja, I. (2021). Xenofobia, racismo y aporofobia. En I. Ceja y S. Álvarez (Eds.), Migración (pp. 59–68). CLACSO. https://www.jstor.org/stable/j.ctv2v88dpf.8?seq=1 https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88dpf.8
Lube Guizardi, M. y Garcés, A. (2012). Mujeres peruanas en las regiones del norte de Chile: Apuntes preliminares para la investigación. Estudios Atacameños, 44, 5–34. http://dx.doi.org/10.4067/S0718–10432012000200002
Márquez, F. y Correa, J. J. (2015). Identidades, arraigos y soberanías. Migración peruana en Santiago de Chile. Polis. Revista Latinoamericana, 42, 1–19. http://journals.openedition.org/polis/11316https://doi.org/10.4067/S0718–65682015000300009
Masquiarán, N. y Pincheira, R. (2020). La música de Concepción: desplazamientos, fricciones y conjeturas: Apuntes para una historia pendiente. En B. Lama y N. de Cortilla (Eds.), Diagonal Biobío: Emergencia de la escena cultural penquista (pp. 192–213). Dostercios.
Mera, M. J., Martínez–Zelayaa, G., Bilbao, A. y Garrido, A. (2017). Chilenos ante la inmigración: un estudio de las relaciones entre orientaciones de aculturación, percepción de amenaza y bienestar social en el Gran Concepción. Universitas Psychologica, 16, 1–14. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy16–5.cier
Moraga, M. y Solorzano, H. (2005). Cultura urbana Hip–Hop. Movimiento contracultural emergentes en los jóvenes de Iquique. Última Década, 13, 77–101. http://dx.doi.org/10.4067/S0718–22362005000200004
Muñoz–Tapia, S. y Rodríguez Vega, N. (2022). La experiencia del casete como meta–dispositivo aglutinante en los inicios del rap en Santiago de Chile (1983–1999). Revista Argentina de Musicología, 23, 148–171. https://ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/421
Muñoz–Tapia, S. y Rodríguez Vega, N. (2024a). Las redes sociotécnicas de los primeros años del rap en Santiago de Chile (1984–1996): entre la “tecno–dependencia” y la creatividad a contrapelo. Revista Neuma, 17, 52–72. https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/259
Muñoz–Tapia, S. y Rodríguez Vega, N. (2024b). Entre lo Analógico–Digital y lo Underground– Mainstream. Las articulaciones del Rap de Santiago de Chile (1995–2000). Música Hodie, 24, 1–36. https://doi.org/10.5216/mh.v24.80441
Navarrete, B. (2017). Percepciones sobre inmigración en Chile: Lecciones para una política migratoria. Migraciones Internacionales, 32, 179–209. https://doi.org/10.17428/rmi.v9i32.893
Pinchot, R. (2020). Calle 13 and Ana Tijoux’s joyous rebellion: modeling transnational protest through lyric and song. Latin American Music Review, 41, 196–225. https://doi.org/10.7560/LAMR41203
Poch, P. (2011). Del mensaje a la acción. Construyendo el movimiento Hip Hop en Chile (1984–2004 y más allá). Quinto Elemento.
Quitzow, R. (2005). Lejos de NYC: el hip hop en Chile. Bifurcaciones, 2. https://www.bifurcaciones.cl/002/bifurcaciones_002_RQuitzow.pdf
Razmilic, S. (2019). Inmigración, vivienda y territorio. En I. Animar y R. Vergara (Eds.), Inmigración en Chile: una mirada multidimensional (pp. 101–147). Centro de Estudios Públicos Chile (CEP). https://www.cepchile.cl/investigacion/inmigracion–vivienda–y–territorio/
Rekedal, (2014). El Hip–Hop mapuche en las fronteras de la expresión y el activismo. Lengua y Literatura Indoamericana, 16, 7–30. http://ojs.ufro.cl/index.php/indoamericana/article/view/268
Rodríguez Vega, N. (2025). Música de la calle, inmigración y género como nodos de la cultura musical del hip–hop en Concepción, Chile [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica de Chile]. Repositorio UC. https://doi.org/10.7764/tesisUC/ART/102676
Segreto, M. (2017). A presença da fala na melodia do rap. Música Popular em Revista, 5, pp. 7–34. https://doi.org/10.20396/muspop.v5i1.13123
Scherman, A., Etchegaray, N., Isabel Pavez, I. y Grassau, D. (2022). The influence of media coverage on the negative perception of migrants in Chile. International Journal Environmental Research Public Health, 19. https://doi.org/10.3390/ijerph19138219
Soto–Alvarado, S. (2020). Los estudios sobre inmigración internacional en Chile en el siglo XXI. Un estado de la cuestión. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 1304, 1–23. https://revistes.ub.edu/index.php/b3w/article/view/31496
Tijoux M. E., Facuse, M. y Urrutia, M. (2012). El Hip Hop: ¿Arte popular de lo cotidiano o resistencia táctica a la marginación? Polis, 11, 429–50. https://journals.openedition.org/polis/8604
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.