The absence of a common language: an aesthetic-musical panorama of the composition for guitar quartet in Peru
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v4i2.96Keywords:
Musical aesthetics, Guitar quartet, Musical composition, Classical guitar, Peruvian MusicAbstract
This paper analyses the aesthetic-musical characteristics of the repertoire for guitar quartet composed in Peru in the last twenty-seven years, from the formal, melodic, harmonic and timbric aspects. The need for analysis is due to the heterogeneity of a significant corpus of composition works and the search for interpretative criteria. In the contextualization, the history of the quartets formed in the country is explored and its relationship with the general musical trends that have been presented in academic composition is revealed, distinguishing the differences between a modernist trend, which corresponds to the twentieth century, and the multiple trends that have emerged in the 21st century. The approach to these processes makes it possible to determine the existence of an aesthetic plurality in musical composition for guitar quartet in this time and place.
Downloads
References
Amoric, M. (2000). Spécificités du répertoire contemporain de la guitare (Tesis de doctorado). Universidad de París IV París-Sorbonne, Francia.
Bonilla, B. (2011). Cuarteto Negro. Lima.
Caballero, J. (2019). Danza y Coral. Nueva Jersey.
Casas, J. (2016). Chaclacayo. Lima.
Conservatorio Regional de Música del Norte Público Carlos Valderrama. (2016). Historia - Conservatorio Carlos Valderrama. Recuperado de: https://conservatoriotrujillo.edu.pe/bk-web-antigua/historia.html
Convenio n.o 61-2018-Minedu/VMGI-Pronabec. Convenio específico de la cooperación interinstitucional para la implementación de la “Beca permanencia de pregrado para estudiantes de escuelas de arte” entre el Programa Nacional de Becas y Crédito Educativo y la Escuela Superior de Música Pública José María Valle Riestra. Ministerio de Educación (2018).
Echecopar, J. (s. f.). La guitarra en el Perú. Recuperado de: http://javierechecopar.com/la-guitarra-en-el-peru
Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas. (2016). Presentación. Recuperado de: https://www.escuelafolklore.edu.pe/quienes-somos/presentacion/
Escuela Superior de Formación Artística Pública Condorcunca. (s. f.). Quiénes somos. Recuperado de: http://www.esfa-c.edu.pe/quienesomos
Escuela Superior de Formación Artística Pública de Puno. (2020). Reseña histórica. Recuperado de: http://esfappuno.edu.pe/quienes-somos/#1592358729559-f62515d8-503b
Escuela Superior de Formación Artística Pública Ernesto López Mindreau. (s. f.). Información institucional. Recuperado de: https://www.regionlambayeque.gob.pe/web/tema/detalle/17770?pass=MTU3Mg==
Escuela Superior de Formación Artística Pública Francisco Laso. (6 de diciembre de 2016). Historia [Estado de Facebook]. Recuperado de: https://www.facebook.com/153565361787036/posts/153585585118347/
Escuela Superior de Formación Artística Pública Mario Urteaga Alvarado. (s. f.). Historia. Recuperado de: http://www.esfapmua.edu.pe/nosotros
Falcón, J. (2011). Lavandera. Lima.
Forte, A. y Gilbert, S. (1992 [1982]). Introducción al análisis schenkeriano. Barcelona: Editorial Labor.
Fubini, E. (2004). El siglo XX, entre música y filosofía. Valencia: Editorial Universidad de Valencia.
García, R. (2003). Temple diablo [Librillo del CD]. Lima: Iempsa.
Gobierno del Perú. (2020). Miguel Amadeo Molinari Portal. Recuperado de: https://www.gob.pe/institucion/municipalidad-distrital-de-miraflores-lima-mdmiraflores/funcionarios/29739-miguel-amadeo-molinari-portal
Gomez, P. (2016). Modern Guitar Techniques; a view of History, Convergence of Musical Traditions and Contemporary Works (A Guide for Composers and Guitarists) (Disertación de doctorado). UC San Diego, California, Estados Unidos.
Guestrin, N. (2015). La guitarra en la música sudamericana. Revista Musical de Venezuela, 8 (19), 1-109.
Holzmann, R. (1966). Panorama de la música tradicional del Perú. Lima: Casa Mozart.
Morel, Jorge. (1981). Danza Brasilera. Gran Bretaña: Ashley Mark Publishing Company.
Oxford. (2020). Diccionario Oxford. Recuperado de: https://es.oxforddictionaries.com/definicion/tradicionalismo
Pajuelo, C. (2005). Raúl García Zárate: fundamentos para el estudio de su vida y obra (Tesis de maestría). Finlandia: Editorial Universidad de Helsinki, Departamento de Musicología.
Pasler, J. (2001). Neo-romantic. Grove Music Online. Recuperado de: https://www-oxfordmusiconline-com.ezproxybib.pucp.edu.pe/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000040720
Persichetti, V. (1985 [1961]). Armonía del siglo XX. Madrid: Real Musical Editores.
Petrozzi, C. (2009). La música orquestal peruana de 1945 a 2005: Identidades en la diversidad (Tesis de doctorado). Finlandia: Editorial Universidad de Helsinki, Departamento de Musicología.
Petrozzi, C. (2010). Identidades en la música peruana del cambio de milenio. El caso de Circomper. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 5 (2), 43-59.
Pisano, L. (2003 [1202]). Liber abaci. Florida: Editorial Springer.
Proyecto de Ley n.o 1759/2017-CR. Que denomina Universidad Nacional Autónoma de Bellas Artes del Perú a la Escuela Nacional Superior Autónoma de Bellas Artes del Perú; Universidad Nacional Luis Duncker Lavalle al Conservatorio Regional de Música Luis Duncker Lavalle; y Universidad Nacional de las Artes de Piura sobre la base de la Escuela Superior de Arte Pública Ignacio Merino de Piura. Congreso de la República (2020).
Quispe, D. (2018). La experiencia formativa musical previa y el rendimiento académico de los estudiantes de la carrera profesional Artista Músico del Instituto Superior de Música Público Leandro Alviña Miranda del Cusco (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.
Radio Programas del Perú Noticias. (10 de noviembre de 2009). Javier Echecopar estrenará suite popular peruana en el Conservatorio de París. RPP Noticias. Recuperado de: https://rpp.pe/cultura/literatura/javier-echecopar-estrenara-suite-popular-peruana-en-el-conservatorio-de-paris-noticia-221618?ref=rpp
Santa Cruz, O. (2020). La guitarra en el Perú. Lima: Ediciones Noche de Sol.
Santa Cruz, O. (2020). La guitarra en el Perú parte 2. Lima: Ediciones Noche de Sol.
Schoenberg, A. (1974 [1911]). Tratado de armonía. Madrid: Real Musical Editores.
Schoenberg, A. (1994 [1967]). Fundamentos de la composición musical. Madrid: Real Musical Editores.
Sistema Nacional de Creadores del Fondo Nacional Nacional para la Cultura y las Artes (FONCA). (2005). Ichuq Parwanta N° 4. México.
Universidad Nacional de Música del Perú. (s. f.). Universidad Nacional de Música. Más de un siglo liderando la educación musical en el Perú. Recuperado de: http://www.unm.edu.pe/historia/
Universidad Nacional Daniel Alomía Robles. (s. f.). Reseña histórica. Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/1aUOJBL7hiP-q-26Pde0cMw8Jg7IxTpkx/view
Vega, J. (2017). El mordente. Lima.
Whittall, A. (2001). Neo-classicism. Grove Music Online. Recuperado de: https://www-oxfordmusiconline-com.ezproxybib.pucp.edu.pe/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000019723
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.