The first generation of students of the National Academy of Music (1908-1919): analysis from a gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v5i2.125Keywords:
Women’s education, Musical professionalization, Musical education, National Academy of MusicAbstract
This article intends to carry out an analysis of how gender roles have changed the musical and instrumental preferences of the first students of the National Academy of Music, an institution that paved the way for the professionalization of woman in musical art in a dominance and patriarchal practices context, but also transformations in women’s access to the public sphere. The carrier of those who managed to exercise the musical profession will be revised; likewise, it will be demonstrated how gender roles were reproduced in the educational field, and in a particular way, in a musical institution. The time frame of this research ranges from 1908, the year when the National Academy of Music was created under the protection of an influential Peruvian ruling class attached to the Civil Political Party, until 1919, the year when the mandate of the civilian president José Pardo ended.
Downloads
References
Academia Nacional de Música (1910). Memoria de la Academia Nacional de Música correspondiente al año de 1910. Lima: Empresa Tipográfica.
Academia Nacional de Música (1917). Memoria de la Academia Nacional de Música correspondiente al año de 1917. Lima: Empresa Tipográfica.
Basadre, J. (2014a). Historia de la República del Perú (1822-1933). Tomo VIII, Lima: El Comercio.
Basadre, J. (2014b). Historia de la República del Perú (1822-1933). Tomo XVII, Lima: El Comercio.
Billinghurst, G. E. (1913). Mensaje del presidente constitucional del Perú Guillermo E. Billinghurst Angulo al Congreso Nacional, el 28 de julio de 1913. http://www.congreso.gob.pe/participacion/museo/congreso/mensajes/mensaje_nacion_congreso_28_julio_1913
Congreso de la República (1905). Ley n.° 162 de Reforma de la Instrucción Elemental. Lima: 5 de diciembre de 1905. https://leyes.congreso.gob.pe/DetLeyNume_1p.aspx?x-Norma=6&xNumero=162&xTipoNorma=0
Denegri, F. (2004). El abanico y la cigarrera. La primera generación de mujeres ilustradas en el Perú. Lima: Centro de la Mujer Peruana Flora Tristán e Instituto de Estudios Peruanos.
Elias, N. (1987). El proceso de civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
García y García, E. (1924). La mujer peruana a través de los siglos. Tomo i. Lima: Imprenta Americana.
García y García, E. (1925). La mujer peruana a través de los siglos. Tomo II. Lima: Imprenta Americana.
Gay, P. (1984). La experiencia burguesa. De Victoria a Freud I. La educación de los sentidos. México: Fondo de Cultura Económica.
Green, L. (2001). Música, género y educación. Madrid: Morata.
Mannarelli, M. E. (1999). Limpias y modernas. Género, higiene y cultura en la Lima del novecientos. Lima: Flora Tristán.
Mannarelli, M. E. (2013). Las mujeres y sus propuestas educativas, 1870-1930, t. 9 (Pensamiento Educativo Peruano). Lima: Derrama Magisterial.
Memoria presentada por el ministro de Justicia, Instrucción y Culto, Dr. D. Carlos A. Washburn, al Congreso Ordinario. (1907). Lima: Imprenta Torres Aguirre.
Memoria presentada por el ministro de Justicia, Instrucción y Culto, Dr. D. Carlos A. Washburn, al Congreso Ordinario. (1908). Lima: Imprenta Torres Aguirre.
Memoria presentada por el ministro de Justicia, Instrucción, Culto y Beneficencia, Dr. D. Luis Julio Menéndez, al Congreso Ordinario. (1914). Lima: Oficina Tipográfica de la Opinión Nacional.
Memoria presentada por el ministro de Justicia, Instrucción, Culto y y Beneficencia, Dr. D. Wenceslao Valera, al Congreso Ordinario. (1916). Lima: Empresa Tipográfica Lartiga.
Memoria que presenta el ministro de Justicia, Culto, Instrucción y Beneficencia, Dr. D. Alberto Salomón, al Congreso Ordinario. (1920). Lima: Imprenta Torres Aguirre.
Pachas, S. (2007). Academia Concha. La enseñanza artística en Lima de la República Aristocrática (1893-1918). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Perrot, M. (2009). Mi historia de las mujeres. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Pozzi-Escot, I. (1948). Medio siglo de educación musical en la escuela peruana a través de los programas de educación primaria y secundaria. Boletín del Conservatorio Nacional de Música, 5(17), 63-77.
Ramos, P. (2003). Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Narcea.
Smith, J. (2007). Amar más y crear menos: los casos de Clara Schumann, Cósima Wagner y Alma Mahler. Lienzo, (28), 201-216.
Scott, J. W. (2013). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En M. Lamas (Comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual(pp. 265-302). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Valladares, O. (2012). La incursión de las mujeres a los estudios universitarios en el Perú: 1875-1908. Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija, 15(1), 105-123.
Valle-Riestra, J. M. (1917). Compendio de teoría musical para uso de las alumnas de la Academia Nacional de Música y escuelas fiscales. Lima: Imprenta y Librería San Pedro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.