Rhythmic patterns of the Peruvian vals criollo and its adaptation to string quartet
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v2i2.46Keywords:
Rhythmic patterns, Peruvian waltz, string quartet, adaptationAbstract
Knowing that traditional valscriollo instruments are the guitar, cajón drum and voice, the present paper analyzes how this musical genre’s rhythmic patterns can be adapted in elaboration of arrangement for string quartet. In order to get that, a musical analysis of the rhythmic patterns was made since musical performance in cajón drum and, in relation to them, an analysis of rhythmic-harmonic rifs traditionally performed in the accompaniment of the guitar. So, the center of this work is to demonstrate how the guitar voices are distributed among the instruments of the quartet, in such a way that the typical texture and rhythmic structure of the vals criollo were preserved. Since this project is oriented to artistic works, the case in this paper is the waltz Callejón de un solo caño.
Downloads
References
Alvarado, P. R. A. (coordinador), y Salazar, A. A. S. (investigador). (2010). Recopilación de música escrita para cuarteto de cuerdas en Guatemala durante el siglo XX. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Programa Universitario de Investigación de Cultura, Pensamiento e Identidad Guatemalteca, Escuela Superior de Arte (USAC), Cuarteto Contemporáneo de Guatemala, Escuela Municipal de Música.
Bohórquez, N. A. (2009). Arreglos para cuarteto típico colombiano. (Tesis de licenciatura en música). Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira.
Celis, O. A. (2013). El vals peruano: Devenir histórico y formas de toque en la guitarra acústica. A contratiempo, Revista de música en la cultura, 22.
Celis, O. A. (12 de enero de 2016). Entrevista a Carlos Hayre - Oscar Celis (Músico e investigador) [video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=9Wx-L25iWPs
Ghibellini, R. (Productor). (31 de julio de 2014). Oscar Avilés - Guitarra magistral [video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=L4OZOGVx_as&list=RDL4OZOGVx_as
Instituto Nacional de Cultura. (2009). Celajes, florestas y secretos: una historia del vals popular limeño. Lima: autor. (Música popular peruana, 1).
Vásquez, R. E. (1992). Costa. Presencia africana en la costa peruana. Lima. Recuperado de: http://www.chalenavasquez.com/libro/costa-presencia-africana-en-la-musica-de-la-costa-1992/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.