Music, Circulation, and Poetry in the Songs of Pedro Ximénez Abrill Tirado
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v3i2.74Keywords:
Pedro Ximénez Abrill, voice and piano, nineteenth century, music and poetry, music circulationAbstract
Since the rediscovery of the works of the Peruvian-Bolivian composer Pedro Ximénez Abrill Tirado, a growing interest in his work has developed. This is primarily due to his abundant output of instrumental, orchestral, and chamber music. Nevertheless, to this date his songs for voice and piano, totalling more than 200, have gone largely unnoticed; in particular, because they have been conserved in highly fragmented collections and with numerous duplications. In this article, we offer a classification of these songs from diverse sources and also a theoretical perspective for understanding them. We primarily propose a focus on the song as vehicle for circulation and expression of poetic texts from the period, above all from Spanish and American authors. Thus, the songs of Pedro Ximénez Abrill are not only a valuable repertory in their own right, but also a vehicle for exploring with greater attention the modes of circulation, reception, and appreciation of poetry and song in South America in the first half of the nineteenth century.Downloads
References
Adana, J. F. (1800). Poesías. Madrid: Oficina de la Viuda e hijo de Marín.
América Poética. (1846). Valparaíso: Imprenta del Mercurio.
Arriaza, J. B. (1829). Poesías Líricas. Madrid: Imprenta Real.
Ayestarán, L. (1953). La Música en el Uruguay. Montevideo: Servicio Oficial de Difusión Radio Eléctrica.
Bello, A. (ed.) (1823). La Biblioteca Americana. Londres: Marchant.
Bradley, A. (2017). The poetry of Pop. New York: Yale University Press.
Buchaca y Freire, J. (1856) Poesías Eróticas dedicadas al Bello Sexo. Valencia: Ildefonso Mompie.
Bush, A. (2002). The Routes of Modernity: Spanish American Poetry from the Early Eighteenth to the Mid-nineteenth Century. Lewisburg: Bucknell University Press.
Echeverría, E. (1834). Los consuelos; poesías. Buenos Aires: Imprenta Argentina.
Ferri Coll, J. M. (2009) Musa enferma: la melancolía en la poesía española de fin de siglo. Frenia 9, 53-69.
Furia, P. (1992). The poets of Tin Pan Alley: A History of American’s Great Lyricists. Oxford: Oxford University Press.
González, José María. Rubens. Pensamiento estoico y pintura poética. El juicio de París. Una alegoría del mal gobierno. Las tres gracias. Imagine de la liberalidad. Potestas 5 (2012), 107-132.
González, J. M. (2012). Rubens. Pensamiento estoico y pintura poética. El juicio de París. Una alegoría del mal gobierno. Las tres gracias. Imagine de la liberalidad. Potestas 5, 107-132.
Illari, B. (2001). Ética, estética y nación: las canciones de Juan Pedro Esnaola. Cuadernos de Música iberoamericana 10, 137-223.
Izquierdo, J. M. y Vega, Z. (2017). Nuevos aportes acerca de la vida del compositor peruano-boliviano Pedro Ximénez Abrill Tirado (1784-1856). Revista Musical Chilena 227, 48-78.
Kimball, C. (2013). Art Song: Linking Poetry and Music. New York: Hal Leonard Corporation.
Ledezma, A. y Cornejo, T. (2019). Los cancioneros: Vectores impresos de la cultura musical popular en el Chile del 1900. Latin American Music Review 40, 1-31.
Le Guin, E. (2013). The tonadilla in performance: Lyric comedy in Enlightenment Spain. Los Angeles: University of California Press.
Miró Quesada, A. (2003). Historia y leyenda de Mario Melga, 1790-1815. Arequipa: Sucesión Aurelio Miró Quesada Sosa.
Molina, D. y Croce, M. (2016). Independencia cultural: un proyecto de los intelectuales en la década de 1830 (Marcela Croce, Ed.), Historia comparada de las literaturas argentina y brasileña. Córdoba: Editorial Universitaria Villa María, 229-260.
Mora, J. J. de. (1853). Poesías. Madrid: Calle de Santa Teresa.
Moreno, G. R. (1901). Bolivia y Argentina. Buenos Aires: Imprenta Cervantes.
Pas, H. (2010). La crítica editada. Juan María Gutiérrez y la América Poética. Orbis Tertius 16, 1-12.
Plesch, M. (1998). The guitar in nineteenth-century Buenos Aires: towards a cultural history of an Argentine musical emblem. Tesis doctoral, University of Melbourne.
Ramos, J. (2003). Desencuentros de la modernidad en América Latina: literatura y política en el siglo XIX. Santiago: Cuarto Propio.
Ricketts, M. (2003). Teatro y nación en el Perú: el Coliseo de Comedias de Lima. Tesis de magíster, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Scott, D. (2017). The Singing Bourgeois: Songs of the Victorian Drawing Room and Parlour. New York: Routledge.
Thym, J. (Ed.). (2010). Of Poetry and Song. Approaches to the Nineteenth-Century Lied. Rochester: University of Rochester Press.
Vega, Z. (2019). De la tristeza a la identidad: El yaraví peruano en las fuentes escritas de los siglos XVIII, XIX y XX. Tesis doctoral Universidad Nacional Autónoma de México
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.