Hermanos Díaz Barraza: compilation and analysis of their musical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v8i2.248

Keywords:

Creole music, Popular composer, Creole waltz, Musical analysis, Breña

Abstract

The Díaz Barraza Brothers were a duo of criollo composers who created his musical production between the 1950s and 1980s. Despite having a wide repertoire, his songs run the risk of being forgotten, since they are only preserved in memory. from his family and friends circles. Therefore, one of the objectives of this article is to recognize and disseminate the work of these composers. To achieve this, his songs were collected and interviews, transcriptions and musical analysis of three pieces were carried out. The results of the comparative analysis determined an evolution in his compositional style, and affirmed the historical importance of the composers' musical work for criolla music, especially for the district of Breña, a neighborhood where they grew up and lived most of their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Reynaldo Antonio Pavia Melgar, Universidad Nacional de Música

    Estudiante de flauta traversa en la Universidad Nacional de Música del Perú. Es profesor de especialidad y director de la pre-banda en la escuela de música SoliDeo, proyecto social que busca impactar positivamente a niños y jóvenes del A. H. Villas de Ancón. Miembro fundador del Quinteto Granda, ensamble de música de cámara que tiene como objetivo difundir el arte y cultura en nuestra sociedad.

References

Arrom, J. J. (1951). Criollo: Definición y Matices de un Concepto. Hispania, 34(2), 172–176. https://doi.org/10.2307/333568

Borras, G. (2012). Lima, el vals y la canción criolla (1900-1936). Instituto Francés de Estudios Andinos. https://doi.org/10.4000/books.ifea.6490

Eli Rodríguez, V. (2013). El patrimonio musical en la convergencia entre musicología y etnomusicología. Cuadernos de Música Iberoamericana, 25-26, 133 – 142.

González Martínez, P. (2014). El vals, hijo del romanticismo. FAMUS: Revista cultural de la Facultad de Música de la UANL, (9), 7-11.

Herrera, E. (1984). Teoría musical y armonía moderna. Antoni Bosch.

Leturia, J. y De Casas, J. (2018). Origen, ritmos y controversias de la música criolla del Perú y poemas modernos. Autores.

Lloréns, J. A y Chocano, R. (2009). Celajes, florestas y secretos. Una historia del vals popular limeño. Instituto Nacional de Cultura.

Miranda, R. (1989). Música criolla del Perú. Breve historia. Ministerio de Educación. https://hdl.handle.net/20.500.12799/10387

Montero-Sieburth, M. (1993). Corrientes, enfoques e influencias de la investigación cualitativa para Latinoamérica. La Educación: Revista lnteramericana de Desarrollo Educativo, 37(116), 491-518.

Rodríguez, J. (s.f.). Funciones armónicas: Retardo. Teoria. https://www.teoria.com/es/aprendizaje/funciones/adorno/04-retardo.php

Rohner, F. (2013). Centros musicales de Lima y Callao. Prácticas sociales y musicales «criollas» en la Lima contemporánea. El caso de La Catedral del Criollismo en el contexto de los centros musicales y peñas limeños. En C. Aguirre y A. Panfichi (Eds.). Lima, siglo XX: cultura, socialización y cambio (pp. 267-296). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú

Rohner, F. (2017). Jarana. Origen de la música criolla en Lima. Municipalidad Metropolitana de Lima.

Romero, R. (1988). La música tradicional y popular. En La Música en el Perú (pp. 217-283). Patronato Popular y Porvenir Pro-Música Clásica

Salazar Bondy, S. (1964). Lima la horrible. Populibros peruanos

Santa Cruz, C. (1977). El waltz y el valse criollo. Instituto Nacional de Cultura.

Santa Cruz, C. (1989). El waltz y el valse criollo (2ª ed.). Industrial gráfica.

Yep, V. (1998). El valse peruano: análisis musicológico de una de las expresiones más representativas de la música criolla del Perú. Editorial Juan Brito.

Downloads

Published

2024-12-03

How to Cite

Pavia Melgar, R. A. (2024). Hermanos Díaz Barraza: compilation and analysis of their musical work. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 8(2), 108-144. https://doi.org/10.62230/antec.v8i2.248

Similar Articles

1-10 of 166

You may also start an advanced similarity search for this article.