Musical preferences and emotional intelligence in Peruvian high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.255

Keywords:

Musical preferences, Emotional intelligence, Peruvian adolescents, Education

Abstract

Teenagers go through major changes in their bodies, minds and friendships, trying to adapt to what their friends and society expect of them and dealing with many problems. Harmony, in this situation, influences the culture, connections, and family of adolescents, whose musical choices are shaped by social factors and their emotional insight. This research seeks to examine the connection between melodic preferences and emotional astuteness in adolescents in East Lima. The research employs a numerical methodology, associative breadth and uncontrolled configuration, using Spearman's rank correlation metric for examination. Ordonez's (2018) “Survey of Musical Tastes” was administered to a cohort of 400 adolescents, aged 12–17 years. The findings indicate that people do not feel emotionally sharp, but liking rock music seems to help them fit in, and listening to Christian tunes helps manage stress. This reflects how auditory predilections influence affective reactions and coping in young people.

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Author Biographies

  • Raúl Jonatan Aznarán Neyra, Universidad Peruana Unión

    Licenciado en Educación Musical y Artes por la Universidad Peruana Unión, especializado en pedagogía musical y enfoques interdisciplinarios de la enseñanza artística. Cuenta con formación adicional en la CEPRE Bellas Artes de Lima y experiencia práctica como director de ministerios de alabanza e intérprete de guitarra y canto. Su investigación se centra en la integración de la música sacra y popular en la educación musical, con interés en su impacto formativo.

  • Daniel José Piñango Hernández, Universidad Peruana Unión

    Profesor universitario en la Facultad de Ciencias Humanas y Educación y director musical de la Orquesta Sinfónica de la Universidad Peruana Unión, campus Lima. Es Licenciado en Música por la Universidad Nacional Experimental de las Artes y Magíster en Dirección Orquestal por la Universidad Simón Bolívar, Venezuela. Con formación internacional en dirección orquestal, ha dirigido orquestas en Venezuela, Colombia, Perú y Panamá. Fue director titular de la Orquesta Sinfónica Dr. Carlos Mohle, Subdirector de la Banda Oficial de Conciertos del Estado Monagas, Venezuela, por diez años, y profesor de dirección, clarinete y saxofón en el Conservatorio Josafat Roel Pineda y en el Conservatorio de Música de la UPeU, Lima. Actualmente, es doctorando en Gestión Educativa en la Universidad Peruana Unión, en Lima. Sus intereses incluyen música contemporánea y educación musical.

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Published

2025-06-25

How to Cite

Aznarán Neyra, R. J., & Piñango Hernández, D. J. (2025). Musical preferences and emotional intelligence in Peruvian high school students. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 9(1), 261-277. https://doi.org/10.62230/antec.v9i1.255

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