Three music collectors in the second half of the 20th century, Santiago de Cali, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v9i2.278

Keywords:

Cultural Consumption, Record, Music Industry, Music Lover, Oral History

Abstract

The emergence of three music lovers and collectors in the city of Santiago de Cali (Colombia) during the second half of the 20th century is examined. An analysis of this phenomenon is proposed from the perspective of transnational and cultural history, with which it will be possible to reflect on the transformations of musical consumption and the relationship between recorded music and the configuration of urban cultural identities in a Latin American context. From this perspective, we consider the emergence of music lovers and collectors as representative figures of modernity, a direct product of the processes of technical reproduction of musical art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aldebarán Vásquez Grueso, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    The author holds a degree in History (Universidad del Valle, Cali), a Master's degree in Archaeology (El Colegio de Michoacán, A.C.), and is a doctoral candidate in History at the Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile). He has published in journals such as the International Journal of South Archaeology, Historical Archaeology & Anthropological Sciences, Historia para todos, and La Antorcha Magazine.

References

Acosta, L. (1982). Música y descolonización. Editorial Arte y Literatura.

Adorno, T. W. (2000). Sobre la música (M. Tafalla, Trad.). Paidós Ibérica.

Adorno, T. W. (2009). Disonancias / Introducción a la sociología de la música (Obra completa, vol. 14, pp. 1–446). Ediciones AKAL.

Martín–Barbero, J. (1999). Recepción de medios y consumo cultural: travesías. En G. Sunkel (Coord.), El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación (pp. 2–25). Convenio Andrés Bello.

Benjamin, W. (1991). El narrador (R. Blatt, Trad.). Taurus.

Benjamin, W. (2008). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (A. Brotons Muñoz, Trad.). En Obras (Libro I / Vol. 2, pp. 1–368). Abada Editores.

Bueno, L. de (Coord.). (1990). 4.40 vs Albita Rodríguez. El País, p. B1.

Burke, P. (2000). Formas de hacer historia (J. L. Gil Aristu & F. Martín Arribas, Trads.). Alianza Editorial.

Burke, P. (2006). ¿Qué es la historia cultural? (P. Hermida Lazcano, Trad.). Paidós.

Burke, P. (2014). La cultura popular en la Europa moderna (A. Feros & S. Chaparro, Trads.). Alianza Editorial.

Castillo, C. A. (1994). El arte y la sociedad, en la historia de Cali (153 pp.). Universidad del Valle, Facultad de Humanidades.

El País. (1993, [1 de marzo] 30 de febrero). Los “parches” de Cali. El País, pp. 6–7.

García Canclini, N. (1999). El consumo cultural: una propuesta teórica. En G. Sunkel (Coord.), El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación (pp. 72–95). Convenio Andrés Bello.

Kim, S.–J., Stollery, P., y Whyte, R. (2013). Three Cities [composición sonora]. University of Aberdeen, Sound Emporium Research Group. https://www.petestollery.com/threecities

Melo, J. V. (2004). La música como fachada cultural. En I. Aretz (Relatoría), América Latina en su música (9.ª ed., pp. 220–237). UNESCO; Siglo XXI.

Mompín Poblet, J. (1986). Alta fidelidad: giradiscos y cápsulas (2.ª ed., Vol. 2, Biblioteca Nuevas Tecnologías: Electrónica / Informática, 62 pp.). Orbis; Marcombo.

León, A. (2004). La música como mercancía. En I. Aretz (Relatoría), América Latina en su música (9.ª ed., pp. 238–254). UNESCO; Siglo XXI.

Prins, G. (1999). Historia oral. En P. Burke (Ed.), Formas de hacer historia (pp. 144–176). Alianza Universidad.

Saunier, P.–Y. (2013). Transnational History (ix + 193 pp.). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-137-35175-3

Schumacher Ratti, F., & Fuentes Bravo, C. (2017). La experiencia de escucha acusmática: una propuesta de análisis integrado. Revista Musical Chilena, 71(227), 108–121. https://doi.org/10.4067/S0716-27902017000100108

Simonett, H. (2001). Desde Sinaloa para el mundo: transnacionalización y reespacialización de una música regional. En A. M. Ochoa Gautier & A. Cragnolini (Coords.), Músicas en transición (Cuadernos de Nación, pp. 109–118). Ministerio de Cultura, Colombia.

Spiteri Monsigneur, L., & Oliva, C. (2019, marzo). The acousmatic situation in digital games. Mapping Spaces, Sounding Places: Geographies of Sound in Audiovisual Media, 1–3. University of Malta. https://www.um.edu.mt/library/oar/handle/123456789/60605

Ulloa Sanmiguel, A. (2017). La salsa en tiempos de “nieve”: la conexión latina Cali–Nueva York (1975–2000). Programa Editorial Universidad del Valle.

Vásquez Benítez, E. (2001). Historia de Cali en el siglo XX: sociedad, economía, cultura y espacio (318 pp.). Artes Gráficas del Valle. ISBN 958-33-2904-5.

Villada, O., & Libreros, L. (2012, 6 de mayo ). Salsa, somos salseros. Revista Dominical Gaceta, pp. 10–13.

Waxer, L. (2001). Hay una discusión en el barrio: el fenómeno de las viejotecas en Cali. En A. M. Ochoa Gautier y A. Cragnolini (Coords.), Músicas en transición (Cuadernos de Nación, pp. 101–108). Ministerio de Cultura, Colombia.

Werner, M., & Zimmermann, B. (2006). Beyond comparison: Histoire croisée and the challenge of reflexivity. History and Theory, 45(1), 30–50. https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2006.00347.x

Downloads

Published

2025-12-01

How to Cite

Vásquez Grueso, A. (2025). Three music collectors in the second half of the 20th century, Santiago de Cali, Colombia. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 9(2), 75-92. https://doi.org/10.62230/antec.v9i2.278

Similar Articles

1-10 of 170

You may also start an advanced similarity search for this article.