Learning Progressions and Competency–Based Approach in Higher Music Education: A Critical Analysis of the Curriculum in Interpretative Specialties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62230/antec.v9i2.281

Keywords:

Learning Progressions, Competency–Based Approach, Higher Music Education, Music Curriculum Design, Music Pedagogy

Abstract

This study analyzes the application of the competency–based approach in the syllabi of the interpretative specialties at the National University of Music of Peru (UNM), within the context of the recent curricular reform driven by the institutional licensing process. The research is framed within the critical–interpretative paradigm and adopts a qualitative approach, with an exploratory scope and a descriptive-interpretative character. A single instrumental case study design was employed, integrating a thematic documentary analysis of the syllabi from twenty–two instrumental specialties and structured interviews with three administrators involved in curricular management. The findings reveal a partial and unsystematic implementation of the competency– based approach, characterized by limited pedagogical grounding, low faculty participation, and weak alignment with the graduate profile. The most significant finding was the absence of learning progressions among instrumental training courses, as well as imprecise learning outcomes, which hinder formative planning, the gradual development of competencies, and the creation of coherent assessment instruments. It is concluded that a comprehensive review of curricular instruments and the strengthening of institutional pedagogical leadership are necessary to consolidate an articulated, participatory, and effectively competency–oriented academic management model in higher music education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juan José Llanos Martínez, Universidad Nacional de Música

    Es músico, educador y gestor cultural peruano. Se desempeña como profesor de trompeta y música de cámara en la Universidad Nacional de Música, institución en la que también obtuvo el grado de intérprete. Complementa su formación con estudios en Pedagogía y una Maestría en Docencia Universitaria por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Es fundador de la Asociación de Trompetistas del Perú, desde la cual ha organizado festivales y concursos internacionales. En 2019 creó la Academia Peruana de Trompeta, basada en una metodología propia, con la que ha formado a más de 500 estudiantes del Perú y de otros doce países. Asimismo, ha desarrollado doce programas de capacitación profesional en convenio con universidades locales. Paralelamente, promueve espacios de difusión mediante los podcasts 440 y Trompetología, la publicación de artículos especializados en su blog y la preparación de su primer libro sobre pedagogía de la trompeta. Su trayectoria expresa una visión multidisciplinaria que integra música, investigación, gestión cultural y emprendimiento, orientada a generar impacto social y abrir oportunidades para las nuevas generaciones.

References

Albert Gargallo, J. (2017). Dificultades de aprendizaje de la práctica motriz experta en la trompeta [Tesis doctoral, Universitat Politècnica de València]. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/90538

Bardin, L. (with Suárez, C.). (2002). El análisis de contenido (3a. ed). Akal Ediciones.

Braun, V., & Clarke, V. (2021). One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis? Qualitative Research in Psychology, 18(3), 328–352. https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1769238

Cano García, M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Imoverisdad de Granada, 12(3), 1–16. http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=56712875011

Carbajal Vaca, I. S. (2017). Educación musical superior: El desarrollo de competencias profesionales en músicos universitarios. XIV, 12. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0081.pdf

Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom para la era digital [Universitaria]. Eduteka. http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php

Congreso de la República del Perú. (2017). Ley N° 30597. Diario Oficial El Peruano.

Cox, J. (2007). Curriculum design and development in higher music education. AEC Publications. www.aec-music.eu/media/2021/05/AEC-Handbook-Curriculum-Design-and-Development-in-Higher-Music-Education-EN.pdf

Díaz Barriga Arceo, F., & Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (3a ed.). McGraw-Hill/Interamericana.

Flick, U. (with Torres Santomé, J., & Amo, T. del). (2018). Introducción a la investigación cualitativa /Uwe Flick; dirtector de la colección: Jurjo Torres Santomé?; [traducción de Tomás del Amo] (4a. ed. reimp). Ediciones Morata.

Fullan, M., Quinn, J., & McEachen, J. (2018). Deep learning: Engage the world, change the world. a Joint publication Corwin,A SAGE Publishing Company, Ontario Principals Council.

Gómez Flores, I., Carbajal Vaca, I. S., Namme Galindo, I., Correa Ortega, J. P., González Moreno, P. A., Cortés Cervantes, R., Capistrán Gracias, R. W., Moreno Martínez, R. R., & Reyes Moreno, Y. (2016). Educación musical universitaria: Filosofía y estrategias curriculares (1a ed.). Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://editorial.uaa.mx/docs/educacion_musical_universitaria.pdf

Gordon, E. (2007). Learning Sequences in Music: A Contemporary Music Learning Theory. GIA Publications.

Hernández Sampieri, R., Fernandez-Collado, C. F., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta edición). McGraw-Hill Education.

Kokkidou, M. (2006). European Music Curricula: Philosophical Orientations, Trends, and Comparative Validation 1. Models for music curriculum development. Unpublished. https://doi.org/10.13140/2.1.1613.5687

Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology (Third edition). Sage.

Minors, H. J., Östersjö, S., Dalagna, G., & Salgado Correia, J. (Eds.). (2024). Teaching Music Performance in Higher Education: Exploring the Potential of Artistic Research (1a ed.). Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0398

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. https://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/descarga-libro-los-7-saberes.html

Patton, M. Q. (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. SAGE Publications.

Perrenoud, P. (with Andreu, J.). (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje (1a edición, 18a reimpresión). Graó.

Quinn, J., McEachen, J., Fullan, M., Gardner, M., & Drummy, M. (2021). Sumergirse en el aprendizaje profundo: Herramientas atractivas. Ediciones Morata.

Sandín Esteban, M. P. (2011). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill España.

Sanmartí, N. (with León Urrutia, M.). (2021). Evaluar y aprender: Un único proceso (2a ed). Octaedro.

Stake, R. E. (with Filella, R.). (2020). Investigación con estudio de casos (6a ed). Morata.

Tobón Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (Cuarta edición). Ecoe Ediciones.

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. UNESCO.

Zabala Vidiella, A., & Arnau, L. (2010). Cómo aprender y enseñar competencias: 11 ideas clave (1. ed., 7. reimpr). Graó.

Downloads

Published

2025-12-01

How to Cite

Llanos Martínez, J. J. (2025). Learning Progressions and Competency–Based Approach in Higher Music Education: A Critical Analysis of the Curriculum in Interpretative Specialties. Antec: Revista Peruana De Investigación Musical, 9(2), 191-211. https://doi.org/10.62230/antec.v9i2.281

Similar Articles

1-10 of 196

You may also start an advanced similarity search for this article.