Between prayers and drums. Approaching two musical practices of the Peruvian Amazon
DOI:
https://doi.org/10.62230/antec.v2i1.30Keywords:
Amazonian music, ícaro, movido típico, shamanic song, Amazonian percussion, musical performanceAbstract
The present text unites two musical expressions located in different Amazonian communities: the ícaro of the Shipibo community, corresponding to a ritualized, non-open practice, and the movido típico of the locale of Pucallpa, corresponding to festive contexts and open or collective practice. Each one of these musics is addressed in a subsection by one author, following both the same methodological approach.
The musicological focus is based on ethnography of the social context of the music, developed through written and multimedia data. This is followed by an analysis of the most significant musical characteristics including vocal and melodic transmission in the case of the ícaro, and rhythmic instrumentation in the case of the traditional movido, theorizations that are expressed in musical transcription proposing special forms of sonic representation along with conventional music notation. The following section addresses aspects of musical performance, as these aspects highlight the articulation that exists between the musician, the audience of the music, the social space, and the aesthetic and symbolic content itself of these musics. It addresses among other aspects the clothing, corporality, musical gesture, action of the instrument, and social interaction.
Finally, considerations in the form of a preliminary conclusion are proposed in each case. Among these are emphasized the following, that the musical diversity of the Peruvian Amazon is multiple not only in forms of musical expression at an aesthetic level, but also it is multiple in social functions and in sustaining spaces of human life.
Downloads
References
Black, S. (2014). Ícaros: The Healing Songs of Amazonian Curanderismo and Their Relationship to Jungian Psychology. California: Sonoma State University.
Bertrand-Rousseau, P. (1984). A propósito de la mitología shipibo. Revista Antropológica, 2 (2), 209-232. Lima: Departamento de Ciencias Sociales – PUCP. Recuperado de: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/659/641
Bolaños, C. (2004). Origen de la música en los Andes. Lima: Fondo Editorial del Congreso de la República
Caballero, P. (1988). La música inkaika: Sus leyes y evolución histórica. Cusco: Cosituc
Calderón, L. (2005). Imágenes de la otredad y de frontera: antropología y pueblos amazónicos. En C. Degregori (Ed.), No hay país más diverso: compendio de antropología peruana (pp. 235-266). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Cornejo, M. (2016). Ikaros-shipibo-conibo-xetebo. Lima: Cantera de sonidos. Recuperado de: http://canteradesonidos.blogspot.com/2016/06/ikaros-shipibo-conibo-xetebo_29.html
Digitalamazónico (2008a). El Pucacuro. Recuperado de https://youtu.be/KkCnEfVO4CE
Digitalamazónico (2008b). La tangarana. Recuperado de: https://youtu.be/h8d2NT670d4
Echevarría, N., Núñez del Prado, A. y Oliveira, E. (2016). Formas musicales de la Amazonía, Loreto-Perú. Iquitos: Universidad Científica del Perú-Iquitos.
Echevarria, N. (s. f.). [fotografías de bombo y redoblante].
Giove, R. (2002). La liana de los muertos al rescate de la vida. Tarapoto: Takiwasi
Harrylinho1 (2015). Conjunto típico Corazón amazónico de Pucallpa. Recuperado de: https://youtu.be/UNjbiB4WgYw
Instituto Nacional de Cultura. (1978). Mapa de los instrumentos musicales de uso popular en el Perú: clasificación y ubicación geográfica. Lima: INC – Oficina de Música y Danza.
Marín, I. (2015). Los cantos ícaros en la Amazonía ecuatoriana y peruana. Canabis Magazine, pp.96 – 102
Ministerio de cultura. (2016). Base de datos de pueblos indígenas u originarios. Región Ucayali. Recuperado de: http://bdpi.cultura.gob.pe/informacion-region#main-content
Peñaherrera, M. (2018). Pájaros cantores: reutilización de los elementos melódicos y líricos contenidos dentro de los ícaros amazónicos, en la composición de cuatro temas inéditos presentados en un recital final (Tesis de Licenciatura). Universidad de las Américas, Quito, Ecuador. Recuperado de: http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8557
Perú21. (23 de abril, 2018). La Fiscalía aún no tiene los nombres de los asesinos de Olivia Arévalo. Recuperado de: https://peru21.pe/peru/identifican-presuntos-asesinos-canadiense-ucayali-404565?foto=4
Pinilla, E. (1980). Informe sobre la música en el Perú. En Historia del Perú. Lima: Editorial Juan Mejía Baca.
Ponce, O. (2018). Panorama de la música amazónica [Diapositiva del curso Música tradicional y popular latinoamericana]. Lima: Universidad Nacional de Música.
Sever, A. (2012). El ícaro Cambiante: Lenguaje y Curación en Santa Rosa de Huacaria. Recuperado de: https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/1323/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Antec: Revista Peruana de Investigación Musical

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.